Column Hayo Galema, binnenstadsmanager Leeuwarden
De binnenstad verandert! Elke stad verandert! De stad is een bonte verzameling van detailhandel, horeca, andere bedrijvigheid, cultuur, bestuur, evenementen en bewoners. Samen maken ze de stad en de plek die elke functie inneemt verandert in de tijd. Detailhandel was lange tijd dominant in de binnenstad. Maar tijden veranderen en klassieke bekende merken als V&D, Bart Smit, Dixons, Scheer & Foppen en vele anderen verdwijnen uit de winkelstraat. De consument bepaalt wat er gebeurt. Hij winkelt anders en concurrentie van internet, van prijsvechters en specialisten neemt toe. Ondernemers die goed inspelen op wat de consument vraagt kunnen nog steeds een goede boterham verdienen. Maar het lijkt dat het middensegment de dupe is; aan de onder- en bovenkant van de markt gaat het wel goed.
Een klein advies aan de consument: besteed je geld niet bij die dikke blauwe veelvraat, gooi het niet in de grootste rivier ter wereld en koop je toverlantaarns niet bij Alibaba, maar loop eens wat vaker naar je lokale winkelier. Je weet wel: die ondernemer die ook de voetbalclub van je kinderen sponsort.
De consument bepaalt: die ziet de stad steeds meer als place to be, en minder als place to buy. We gaan naar de stad om ons te vermaken, voor de combinatie van winkelen met horeca, cultuur en vermaak. De toekomst is aan recreatie! Horeca en cultuur spelen een grotere rol. In steden als Amsterdam zie je dat massatoerisme de stad ontwricht. Zo ver is het hier nog lang niet! Wij zijn nog blij met een groei van het toerisme. LF2018 zorgde voor een superjaar in de stad. We kregen de juiste mensen op bezoek en het jaar zorgde voor optimisme! Is deze ontwikkeling slecht voor winkels? Denk ’t niet. We moeten niet vechten tegen windmolens, maar meebewegen met maatschappelijke ontwikkelingen. Door het verblijf in de stad aangenamer te maken, krijgen ook winkels in de binnenstad weer een betere toekomst.