Het Ruiterskwartier is vast onderdeel in het nachtleven van het uitgaanspubliek, maar een gezellige uitstraling heeft het niet. Met de komst van de Pathé hopen de ondernemers hier verandering aan te kunnen brengen. We spreken met Ton Eijer, mede eigenaar van Café Scooter’S, over de wensen en ideeën van de ondernemers van het Ruiterskwartier. In korte lijnen: Minder -of liever: geen bussen, een aantrekkelijke uitstraling en meer gezelligheid, zowel overdag als ’s nachts.
Wensen Ruiterskwartier
Binnen in het café heeft Ton de zaken goed voor elkaar, maar hij heeft nog een aantal wensen voor de buitenkant van Scooter’S en de hele straat. Tien jaar geleden werd de doorgaande weg op het Ruiterskwartier autovrij, alleen bussen van Arriva hebben doorgang via de bussluis. Eerst hoopten de ondernemers dat ze een mooi breed terras zouden krijgen, maar het werd een teleurstelling voor ze. ‘We kregen een tekening te zien met een brede weg in het midden. De gemeente zei dat volgens de architect de weg precies in het midden moest liggen. ‘Wie bekijkt de straat van bovenaf om te kunnen zien of de weg in het midden ligt?’ vroeg Ton zich af. De gemeente was niet op andere gedachten te brengen. ‘We hebben toen wel met de andere horecaondernemers een gezamenlijk terras gekocht en dat zag er top uit, maar het publiek kwam niet en een aantal ondernemers haakten af.
Door de te smalle stoep, de vele bussen en niet de juiste uitstraling van de straat werd het geen succes.’ Zes jaar geleden hoorden de ondernemers dat er misschien een Pathé in de straat zou komen. Dankzij dit nieuws over de komst van de bioscoop, zag Ton mogelijkheden om het Ruiterskwartier aantrekkelijker te maken. In 2015 mocht hij er een pitch over houden tijdens het symposium in het Fries Museum over de toekomst van de binnenstad. Hij liet visuals van het Ruiterskwartier zien met daarin de bioscoop en een brede boulevard met terrassen voor de horecazaken. De gemeente, het binnenstadsmanagement en de ondernemers waren enthousiast.’
Bouw Pathé Ruiterskwartier
‘We moeten nog even wachten, maar als alles goed gaat gaan ze dit jaar bouwen, aldus Ton. Dit goede nieuws hoorde hij van wethouder Friso Douwstra. De grond was eerst van justitie, en is via de gemeente doorverkocht aan Pathé met als voorwaarde dat ze de twee bestaande bioscopen overnamen. De verwachting is dat deze vestigingen sluiten bij de oplevering van het nieuwe pand.
In januari 2018 begon de bouw met het plaatsen van de fundering van de bioscoop. ‘Wij waren blij en dachten: nu gaat het gebeuren’, zegt Ton. ‘De fundering moest helemaal geboord worden, omdat het een kolossaal gebouw wordt, even hoog als de toren van de Harmonie.’ Na drie maanden lag de bouw plotseling stil. Het bedrijf had eerst een offerte gemaakt voor de fundering en later nog één voor het gebouw zelf. Ondertussen ging het beter met de economie en dit betekende dat bouwmaterialen en de bouwvakkers duurder waren geworden. Het bedrag voor de bouw bleek niet toereikend en Pathé wilde er niet meer geld insteken en vroeg om een nieuw ontwerp voor de bioscoop. ‘Daarom staat de bouw ook stil, wat wij hebben begrepen via de persberichten. De gemeente moet de bouwtekeningen eerst weer goedkeuren.’
‘Wij zijn vooral benieuwd wat er met de busbaan gaat gebeuren. Een terras voor de zaak zou fantastisch zijn. Er is dan zoveel meer mogelijk. Natuurlijk zijn de investeringen fors, maar hier kan ik echt enthousiast over zijn.’
Van nachthorecastraat naar dag- en nachtondernemer
De verwachtingen zijn hooggespannen bij de ondernemers van het Ruiterskwartier als de bioscoop open gaat. ‘Als straat krijgen we een stukje upgrading in uitstraling en in aanzien, dankzij de komst van Pathé. We zijn nu een gezellige nachthorecastraat, maar overdag is er weinig te doen. Als de bioscoop er is, krijg je aanloop van mensen die wat willen eten en drinken.’ Jenkie de Leeuw van Grand Café De Friesche Club hoopt hier ook op. ‘Wij koesteren de hoop dat de gasten van Pathé bij ons van te voren komen eten, of na de film bij ons onder het genot van een hapje en drankje na komen praten.’ ‘Ons voordeel is dat we er recht tegenover zitten, maar ook andere ondernemers in de straat kunnen ervan profiteren’, aldus Ton. ‘Als alles overdag opengaat in de straat, worden de horecazaken opgeknapt. Club Red heeft voorin nog een leeg gedeelte waar ze bijvoorbeeld een grand café in kunnen maken.’
‘Wij hebben één van de grootste panden in de straat. Het voorste gedeelte, dat vroeger het cafégedeelte van Rumours was, hebben wij leeg gelaten en daar is ruimte voor een verlengstuk’, zegt Sander van Essen. Club Red heeft ideeën voor deze ruimte, inclusief een terras, maar wacht eerst de plannen van Pathé en de busbaan af. ‘Wij zijn vooral benieuwd wat er met de busbaan gaat gebeuren. Een terras voor de zaak zou fantastisch zijn. Er is dan zoveel meer mogelijk. Natuurlijk zijn de investeringen fors, maar hier kan ik echt enthousiast over zijn.’ ‘Economische Zaken wil dan ook kijken of ze iets kunnen betekenen voor de straat om de voorkant van de horecaondernemingen op te knappen’, vertelt Ton. ‘Wij willen dan het Scooter’S terras upgraden. We gaan dan eerder open en worden dan ook een dagzaak, naast dat we wel gewoon het avondprogramma blijven voeren.’
Bus in de weg
Jenkie de Leeuw ziet graag de bussen verdwijnen. ‘Dan kunnen wij een groter, veiliger en mooier terras aanbieden aan onze gasten.’ Roland van Wijk van Bascule heeft geen goed woord over voor de buslijn. ‘Het is levensgevaarlijk. Ik heb meegemaakt dat bij Mango op het terras mensen zaten die van een langsrijdende bus een spiegel in hun nek kregen. En in het weekend geloof je je ogen niet; dan lopen er honderden mensen rond op het Ruiterskwartier en rijdt er rond 00.30 uur nog even een bus plankgas tussendoor. Het is al een autoluwe straat, wat moet de bus daar nog? Die stopt niet eens op het Ruiterskwartier.’ ‘We willen graag dat de straat aangepast wordt’, zegt Ton.
Het is begrijpelijk dat de binnenstad bereikbaar moet blijven, maar bussen op het Ruiterskwartier is niet meer van deze tijd in een uitgaansgebied. Volgend jaar zullen er wel weer aanbestedingen komen voor de busroutes en daar willen we graag samen met de gemeente in meepraten over hoe we dit kunnen invullen. Er rijden veel bussen vanaf het station via onze straat, naar de campus van Stenden/NHL. Bij evenementen op het Wilheminaplein rijden ze via de Westersingel en dat zou op deze manier altijd moeten kunnen.’
Samen sterk voor de toekomst
‘We hebben als ondernemers van het Ruiterskwartier alle vertrouwen in de toekomst, samen staan we sterk’, zegt Ton. ‘We denken er al langer over om een vereniging of stichting op te richten. We kunnen daarmee verder in gesprek gaan met de gemeente om onze plannen voor elkaar te krijgen. Er komen na het zeer geslaagde jaar van de culturele hoofdstad steeds meer toeristen naar Leeuwarden. Ze zijn enthousiast over de binnenstad en willen de toeristen ook graag overdag begroeten op het Ruiterskwartier.’
Tekst: Jantina de Vries
Levensgevaarlijk die bussen. Dit moet voetgangers en fietsgebied wrden. 500 bussen p dag komen hier langs