Ömer en Ömer: de nieuwe eigenaren van Spiezz

Sinds april dit jaar heeft Spiezz twee nieuwe eigenaren: Ömer Dörtgöz en Ömer Yanar, die ook eigenaren zijn van het naastgelegen poolcafé Big Ben. Ömer en Ömer kennen elkaar al zo’n dertig en zijn beiden opgegroeid in Leeuwarden, dus de mannen weten wat ze aan elkaar hebben. We spreken met Ömer Dörtgöz af in Spiezz en praten over zijn loopbaan en natuurlijk over het restaurant.

Ömer zijn eerst echte horecabaantje was in 1997 in de Big Ben, het poolcafé. Daarna is hij op veel verschillende plekken werkzaam geweest. ‘Ik heb ook in Scheveningen gewerkt en een eigen horecazaak gehad. Later ben ik weer teruggekomen naar Leeuwarden en jaren later kan je de zaak van je eerste baantje waar je begonnen bent, overnemen. Dat is wel bijzonder!’

‘Na één of twee jaar, toen ik echt work-in was, leek het me leuk om zelf eigenaar te worden. En dat is gelukt. Ik heb eerder een eigen zaak gehad en daar heb ik veel van geleerd. Dat helpt nu zeker bij het runnen van Spiezz en Big Ben. Het is ook een voordeel dat Spiezz en Big Ben al bestaande bedrijven zijn en een naam hebben opgebouwd. Je hoeft niet alles vanaf het begin op te bouwen.’

Het restaurant

In restaurant Spiezz wordt gewerkt met een twee- of driegangendiner, inclusief (wijn, bier en fris). Je kunt hier ook à la carte dineren. Met een ruim assortiment aan spiezzen en andere lekkernijen is er voor iedereen wel een lekker gerecht. Ook aan de mensen met een voedselallergie wordt gedacht en de koks en de gastheer en/of -vrouw denken graag met je mee. Spiezz staat ook bekend om de gezellige sfeer en warme inrichting. Zo is de bar gevestigd in het midden van het restaurant, zodat er snel contact gelegd kan worden met gasten. Daarnaast kan je dankzij de open keuken ook meekijken tijdens de bereiding van je diner.

De vorige eigenaar is een goede vriend van beide mannen en Ömer en Ömer hebben beide bij hem gewerkt. ‘Hij had geen zin meer om het restaurant na twintig jaar voort te zetten en kwam naar ons toe met de vraag of wij het wilden overnemen. Dan zeg je natuurlijk meteen ja, zo’n kans krijg je niet vaak. Die hebben we dus met beide handen aangegrepen’, vertelt Ömer Dörtgöz.

Het restaurant of het poolcafé?

‘Ik denk dat ik het restaurant toch net ietsjes leuker vind. Het zit hem in de afwisseling. Een paar dagen sta ik in de keuken en dan weer in de bediening. Hiernaast sta ik ook wel eens achter de bar, ook dat vind ik heel leuk om te doen.’

Toekomstplannen

Beide heren zijn nu ruim zes maanden de nieuwe eigenaren en dat gaat hen goed af. ‘We mogen zeker niet klagen, we lopen goed op schema’, vertelt Ömer. ‘We krijgen ook alleen maar positieve reacties, we merken dat de mensen het ons gunnen. Dat is fijn om te horen en geeft je een goed gevoel.’ Ook over de toekomst is Ömer positief: ‘We hebben wel eens nagedacht om in de toekomst ook lunch te gaan aanbieden en eventueel te gaan bezorgen. We zitten dan te brainstormen of er überhaupt wel animo voor is, maar dan moet je komen met iets unieks of specifieks wat er nog niet is. Het is lastig om daar tussen te komen. We zullen geleidelijk aan kijken hoe het in de toekomst zal gaan, maar de focus zal sowieso bij het diner blijven! Misschien dat we in de toekomst nog wat gaan veranderen, maar eerst laten we het zoals het is.’

1 Reactie to “Ömer en Ömer: de nieuwe eigenaren van Spiezz”

  1. Super echt top mannen…succes in de verdere toekomst…en ik kom zeker meerdere keren van jullie kookkunsten proeven…en natuurlijk ben ik meestal aanwezig als er een pool toernooi in Big Ben word gehouden…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *