Nieuwe regels om scooter rijden veiliger te maken

In Den Haag zijn ze aan het kijken voor nieuwe regels voor de snorfiets. Er lopen al onderzoeken naar een helmplicht, een fietspadverbod en een verkoopverbod van bezinescooters. 

Dit blijkt uit een brief van verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen. Het aantal doden en zwaargewonden in het Nederlandse verkeer stijgt. Van alle ernstige gewonden bij ongelukken is 13 procent bestuurder van een brom- of snorfiets. Dus daar valt nog veel winst te pakken. De verkeersminister wil ingrepen die de veiligheid vergroten. 

Vooral de verplichting om een helm te dagen kan veel leed voorkomen, denken de politiek partijen. Maar veel scooterbestuurders zullen bij invoering van de helmplicht overstappen op een ander vervoersmiddel, bijvoorbeeld op een elektrische fiets. Dat maakt het verkeer niet per se veiliger.

De tweede kamer kijkt ook naar Amsterdam, waar in april een bijzondere maatregel genomen is. De hoofdstad verbood scooters de toegang tot veel fietspaden. De bestuurders moesten net als auto’s op de rijbaan maar dan met een helm op. Het effect was zeer positief, de doorstroming en de drukte op de fietspaden is verbeterd. 

Van Nieuwenhuizen vermeldt in haar brief ook nog een derde maatregel. In het Klimaatakkoord staat namelijk dat vanaf 1 januari 2025 alleen nog maar elektrische snorfietsen verkocht mogen worden. In 2030 zou deze regel ook moeten ingaan voor bromfietsen. Dit leidt tot een uitsterfbeleid voor benzinemotoren.  

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *