Is het tijd voor een nieuwe bril of heb je last van je oog? Dan ben je in de Kleine Kerkstraat nummer 14 aan het juiste adres. Daar vind je namelijk Miedema Brilmode en Oogzorg. Rob Dijkstra, de vierde generatie in de winkel, zorgt ervoor dat jij met een strak montuurtje de deur uitgaat.
Miedema Brilmode bestaat al sinds 1900 en is sinds 1917 in dit pand gevestigd. “Ik ben nota bene hierboven geboren, toen we nog boven de winkel woonden. Je hebt dus hele sterke wortels in dit bedrijf en het is denk ik zelfs mooier dan wanneer je voor een grote winkelketen zou werken”, vertelt Rob. “Je hebt echt met mensen te maken. Je kent je klanten en bent persoonlijk betrokken bij ze.”
EERLIJKHEID EN BETROKKENHEID
Dat persoonlijke waardeert Rob overigens aan heel de Kleine Kerkstraat. “Je vindt hier geen grote winkelketens, maar je wordt door de winkelier zelf geholpen. Deze winkel is écht helemaal van jou en je ziet overal net even wat meer inzet. De mensen die bij jou komen, komen een beetje bij jou thuis. Het is veel warmer om bij een zelfstandig bedrijf binnen te lopen dan bij een grote keten.”
Wanneer bij je zo’n persoonlijke winkel binnenloopt, krijg je sneller een eerlijke ervaring. Rob vindt het belangrijk zijn klanten in hun ogen aan te kunnen kijken. Daarmee bedoelt hij: wanneer iets niet goed is, krijgt de klant het ook niet mee.
Dat betekent dat hij eerlijk is over eventuele fouten, maar ook dat wanneer een bril echt niet staat hij ook niet meegaat. “Voor eerlijkheid heeft de klant begrip. Een smoesje heb je zo door”, legt Rob uit. “Wij willen niet zomaar een bril verkopen, maar dat de klant terugkomt voor de volgende bril. En dan weer voor de bril erna. Als een klant besluit om ergens anders een bril te kopen, moet dat niet aan ons hebben gelegen.”
Dat het team van de brillenwinkel het goed doet, blijkt ook uit de vele kaartjes van betrokken klanten die er binnenstroomden tijdens het begin van de coronacrisis. “Ze vroegen hoe het met ons ging en of het met ons goedkwam. Die betrokkenheid en dankbaarheid vond ik een heel warm en fijn iets. En mensen die langskwamen waren ook oprecht blij dat we open waren. We hebben heel veel waardering gekregen.”
OOGMODE EN OOGZORG
Dat verzorgen van de klanten gebeurt in twee stromen: oogmode en oogzorg. “Wanneer wij in gesprek zijn, kijk jij
naar mijn ogen”, vertelt de opticien. “Niet naar mijn horlogeof schoenen. Als ik een bril opzet die niet bij mijn stijl of persoonlijkheid past, verandert er iets aan mijn natuurlijke uitstraling. Wij kijken echt naar of een bril bij de persoon past. Het is niet ‘zomaar’ een bril opzetten. De bril is juist belangrijk.”
De andere stroom is oogzorg. Wanneer je last hebt van jeoog, ga je waarschijnlijk naar de huisarts. De huisarts verwijst je vervolgens door naar de oogarts, waar je na een wachtlijst terecht kunt. Wanneer je last hebt van hoofdpijn, druk op de ogen, brandende ogen, prikkelende ogen of een rood oog (de zogeheten laagcomplexe klachten, red.), kun je de oogarts overslaan en gewoon naar Miedema Oogmode en Oogzorg gaan! De optometrist van Miedema is zo een eerste aanspreekpunt voor oogklachten. Want sinds januari betaalt de zorgverzekering jouw bezoekje. “Dus je betaalt geen eigen risico. We hebben geen wachtlijsten”, vertelt Rob. “Ja, misschien enkele dagen. Maar voor spoed kan iemand nu ook bij ons terecht. En acht van de tien mensen hoeven vervolgens niet naar de oogarts!
Foto: Marcel van Kammen