Op zoek naar een smeuïg verhaal maken we even een praatje met Rob, eigenaar van Miedema Brilmode en Oogzorg.
Voor de eigen krant van de winkel in de Kleine Kerkstraat kwam een aantal jaar een testklant. Ze was nog niet eerder bij Miedema geweest maar stemde er vrolijk mee in om het hele proces van oogmeting tot het afstellen van de nieuwe bril te laten vastleggen in een artikel.
Een paar maanden later kwam ze terug met een vettige bril en brandwonden in het gezicht. De bril had niet alleen haar hoofdpijn verminderd, haar zicht verbeterd maar ook haar oog gered.
Hoofdpijn
Tijdens het aanmeten van de juiste bril inventariseren de opticiens van Miedema de oog-gerelateerde klachten van de klant. De klant vertelde dat ze vaak hoofdpijn kreeg van het dragen van een bril en daarom vaak haar bril niet droeg tijdens haar werk. Ze had een drukke baan in de keuken van een restaurant en kon geen hoofdpijn erbij gebruiken.
Dan maar slechter zicht. Tijdens de oogmeting kwam al snel aan het licht waardoor die hoofdpijn ontstond. Ze heeft bijzonder grote pupillen en haar ogen staan enigszins naar buiten gericht. De oogspieren moeten zich hierdoor meer inspannen om de ogen recht te krijgen, met als gevolg hoofdpijn.
DNEye
De vorige meting van de ogen was uitgevoerd door een concurrent, de stand van de ogen was nooit gemeten. Pas toen de DNEye scanner van Miedema een meting deed werd de oorzaak van de hoofdpijn duidelijk.
Dit apparaat scant het oog op zo’n 7000 meetpunten en geeft daarom het beste inzicht in de afwijking van het oog. Met al die data wordt daarna een individueel brillenglas gemaakt door Rodenstock.
Doordat dit op maat geslepen wordt, houdt het precies rekening met het oog van de drager. Dit hielp de klant zo goed dat haar hoofdpijn al na een aantal dagen afnam. Om die reden draagt ze nu overal een bril, terwijl ze eerst vaak haar bril af liet als ze aan het werk was.
Boter
Een paar maanden na de nieuwe bril kreeg ze in de keuken van haar werk gloeiend hete boter over haar gezicht. Haar gezicht was deels verbrand maar het gedeelte van de ogen was nagenoeg niet aangetast.
De bril had ervoor gezorgd dat de hete substantie haar ogen niet heeft bereikt en heeft haar ogen gered. De tweedegraads brandwonden hebben gelukkig geen littekens achter gelaten, maar de brandwonden lieten duidelijk zien hoe het ook had kunnen aflopen.
De bril bevalt zo goed dat ze later terugkwam voor een zonnebril, deze zijn ook met de ‘hoofdpijnloze’ individuele brillenglazen van Rodenstock gemaakt.
122 jaar oud
Waarom we naar Miedema gaan voor een smeuïg verhaal? We worden nooit teleurgesteld. Het familiebedrijf bestaat dit jaar al 122 jaar, maar staat nooit stil. Er is altijd wel een nieuwtje; zo schreven we onlangs over de verbouwing van de winkel in een ander magazine.
Het hechte team is zeer betrokken met hun klanten en hebben daarom altijd nog wel een bijzonder verhaal op de plank liggen.