‘Een rookvrije generatie’. Daar is het mee begonnen. Drie woorden die je ziet staan op plekken waar normaal gesproken studenten of werknemers genieten van hun pauze om even te ontsnappen aan de drukte van hun werkplek.
Dit initiatief is van Generatie Rookvrij, een brede beweging van burgers en organisaties die willen dat niemand door roken of meeroken meer overlijdt. Tot nu toe krijgt Generatie Rookvrij extra hulp van de beveiligers die je iedere dag eraan herinneren ‘je mag niet hier roken!’. Een andere tactiek die gebruikt wordt, zijn de waarschuwingen op de sigarettenverpakkingen. In eerste instantie lijken ze afschuwelijk, maar als vaste roker heb je na een tijdje al je favoriete foto. Misschien zijn het de verrotte tanden of juist de baby die een peukje in zijn mond heeft.
Nu komen er nog strengere regels. Donkergroen-bruine pakjes. Mensen moeten door zo’n afschuwelijk kleur het roken minder aantrekkelijk vinden, dat is het idee. Ook zijn de onderscheidende logo’s zoals die van Marlboro, L&M en Pall Mall weg. De oude voorraad mag nog verkocht worden, maar vanaf 1 oktober zien alle nieuw binnengekomen sigarettenpakjes er zo uit.
Wat vindt de eigenaar van een tabakswinkels hiervan? “De overheid verdient toch zo’n 75 procent van de tabaksindustrie. Dus ze zullen sigaretten nooit helemaal verbieden. Het is hetzelfde wat in het verleden is gebeurd met die Marlbororeclame. Eerst de reclames weg en nu de logo’s. Maar Heineken en bier niet? Dag mag wel doorgaan. Dat klopt niet!”
Zullen de nieuwe pakjes helpen bij het terugdringen van roken? Maakt de verpakking een verschil? Zullen we ooit een rookvrije generatie hebben?