Kleren maken de man (m/v)

Investeren in de juiste garderobe is misschien wel de beste investering die je kunt doen ter bevordering van je loopbaan. Dat slechte kleding zelfs dodelijk kan zijn, bleek uit een experiment van een paar Amsterdamse studenten. Een als junk verklede student simuleerde een hartaanval op het Leidseplein. Het duurde bijna een halfuur tot hij hulp kreeg. Een week later hees dezelfde student zich in een donkerblauw pak, trok goed gepoetste schoenen aan en knoopte een mooie zijden das om. Weer simuleerde hij een hartaanval en deze keer schoten meerdere omstanders hem vrijwel onmiddellijk te hulp.

De moraal van dit verhaal – ook ondersteund door serieus onderzoek – is dat je succesvoller bent en serieuzer genomen wordt naarmate je meer aandacht aan houding en uiterlijke verzorging besteedt. Het lijkt een open deur, maar toch gaat het ontzettend vaak mis. Denk maar aan de sollicitant met witte sportsokken onder zijn keurig geperste pantalon.

Persoonlijke kledingstijl

Je kleding is een onderdeel van wie je bent, een gegeven dat je kunt gebruiken om je carrière te bevorderen. Het is een onderdeel van ‘’personal branding. Met de juiste kleding leg je nadruk op je kwaliteiten en onderscheid je je van anderen, waarbij je tegelijkertijd wel rekening moet houden met de geschreven en ongeschreven kledingwetten van je beroep en bedrijf. Dat is niet altijd eenvoudig, vandaar dat een persoonlijk kleding- en kleuradvies een goede investering kan zijn.

Kleur bekennen

Niet alleen het soort kleding is belangrijk, maar ook de kleur. Donkere kleuren bedekken en camoufleren, heldere kleuren trekken de aandacht en accentueren. Wie dus de aandacht van zijn bierbuik wil afleiden, kan het beste een donker overhemd en een lichte broek dragen. De kleur van je kleding zegt ook iets over je persoonlijkheid. De juiste kleur in de juiste situatie kan je helpen bij het bereiken van je doelen:

Donkerblauw en donkergrijs zijn kleuren die betrouwbaarheid en een zakelijke houding uitstralen. Deze kleuren zijn daarom uitermate geschikt bij sollicitaties of als je een belangrijke klant moet overtuigen

Rood is een opvallende kleur die agressief en opdringerig overkomt. Gebruik rood alleen als je een vechtersmentaliteit hebt en bijvoorbeeld moet knokken om budget te behouden.

Zwart is creatief, maar kan afstandelijk werken.

Bruin is geen geschikte kleur als je zakelijkheid wilt uitstralen en is eigenlijk alleen te gebruiken in ondersteunende functies

Kledingvoorschriften

Zorg ervoor dat je goed passende kleding draagt, niet te strak en niet te slobberig. Natuurlijk is je kleding ook schoon, gestreken en niet versleten, maar het belangrijkste is dat je voor kleding kiest waarin je je gemakkelijk voelt. Toch ben je niet helemaal vrij in je kledingkeuze, je zult je moeten aanpassen aan de gangbare manier van kleden op je werk. Je moet je niet te opvallend kleden en ervoor zorgen dat je niet underdressed of overdressed bent.

Tip: kleding en sollicitatie

Informeer naar de bedrijfscultuur en de gangbare kleding bij het bedrijf waar je gaat solliciteren. Ga desnoods een paar uur posten in de buurt van het bedrijf. Kies kleding die past bij het bedrijf, maar toch net iets netter en conservatiever is dan gangbaar; je valt dan niet uit de toon, maar je maakt wel een verzorgde en betrouwbare indruk.

De top-vijf van foute mannenkleding:

  1. Gekreukte, ongestreken of ongeperste kleding; ongepoetste schoenen
  2. Te korte broek of te korte sokken waarbij beenhuid zichtbaar wordt bij het zitten
  3. Schoenen, sokken, riem en das passen niet bij het pak en bij elkaar
  4. Ongepaste accessoires zoals een plastic tasje of een goedkoop plastic horloge
  5. Schilfertjes roos op de schouders van dat dure maatkostuum

Bron: carrieretijger.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *