In spijkerbroek naar een klassiek concert

mozart nno

Klassieke muziek in een popsetting. Een geniaal concept, want voor bepaalde doelgroepen is een bezoek aan een concertgebouw of schouwburg een behoorlijke drempel. Met de reeks klassieke concerten van het Noord Nederlands Orkest (NNO) in Neushoorn wordt deze drempel vakkundig geslecht. We spraken met Marcel Mandos over het NNO, zijn rol, Mozart en zijn muzikale interesse.

Het NNO speelt op vrijdag 1 februari Mozart’s Symfonie nr. 40 en op zaterdag 23 mei Mozart’s Symfonie nr. 41 in heuse popsetting in Neushoorn.

Wie is Marcel Mandos?

  • Studeerde hobo aan het conservatorium van Amsterdam en Den Haag
  • Deed ook een studie muziekwetenschappen aan de universiteit van Amsterdam
  • Begon zijn loopbaan als remplaçant (invallend musicus) in allerlei orkesten
  • Wordt in mei 2000 artistiek leider en programmeur van het Noord Nederlands Orkest

neushoorn nno mozart

NNO? Hoe zit dat precies en  wat is jouw rol?
‘Het NNO Speelt klassieke  symfonische muziek in Noord-Nederland. Meestal zijn dit grote symfonische concerten, maar we spelen ook muziek van  bijvoorbeeld Prince, The Stones  en Avicii. Je kunt het orkest  vergelijken met een Europese  profclub die de Champions League  speelt. Maar heel weinig jonge  mensen maken kans om in een  topsymfonieorkest te spelen.  We hebben 14 nationaliteiten,  een internationaal bedrijf kun je  wel zeggen. Mijn rol als artistiek leider en programmeur is het  bedenken en creëren van de  programma’s. Daarnaast bepaal  ik per stuk de dirigent en de  solisten. Iedere week zijn er vijf  repetities van drie uur, en doen  we drie concerten. Ook is er iedere  week een nieuw programma  met een nieuwe dirigent en  solist. Zeven keer per jaar staan  we in het Concertgebouw in  Amsterdam en zes keer per jaar in  TivoliVredenburg.’

Een klassiek concert in een  popsetting, is dat bijzonder  dan?
‘Absoluut. We spelen zonder  dirigent, de concertmeester is  degene die het leidt, dat is voor  een orkest extra uitdagend. Je  krijgt een heel ander gevoel  van samenspel, luisteren en  opletten. We spelen staand en alle  instrumenten worden versterkt.  Heel speciaal, want normaal  spelen we alleen akoestisch. In  de tijd van Mozart werd er ook  meestal zonder dirigent gespeeld.  Musici raken hierdoor nog meer  betrokken, er ontstaat echt een  chemie.’

nno neushoorn
Het NNO in actie actie tijdens de uitvoering van Tsjaikovski’s Serenade op. 48 in Neushoorn

Mozart in Neushoorn?  Leg eens uit?
‘Neushoorn wilde echte klassieke  muziek als een popconcert  benaderen. We voeren wel  vaker popmuziek uit als een  klassiek concert, maar nu is  het dus precies andersom. Een  fantastisch idee, want zo kunnen  we een ander publiek bereiken  en aantonen hoe waanzinnig.  bijzonder de muziek is, hoe het  kan raken en hoe origineel het  kan zijn. We vinden die popsetting  echt ontzettend leuk.’

Wat maakt het werk  van Mozart zo  speciaal?
‘Mozart is een van de allergrootste  componisten die ooit heeft  geleefd. Ik durf te stellen dat  wanneer Mozart in de 20ste eeuw  was geboren, hij zo groot als  Prince was geweest. Mozart was  een van de meest vindingrijke,  originele en bijzondere  componisten. Hij behoort tot de  kern van de klassieke muziek,  topmuziek die echt gehoord moet  worden. Daarom gaan we deze  symfonieën van Mozart spelen.’

Symfonie  40 en 41?
‘Je moet het zien als de beste  albums die Mozart geschreven  heeft. Vergelijk het Rubber Soul en Abbey Road van The Beatles. Het  zijn twee verschillende werken  van dezelfde componist.’

nno leeuwarden neushoorn
Het NNO in opperste concentratie: normaal spelen ze met dirigent.

Heb je iets met de  hedendaagse popmuziek  of luister je alleen naar  klassieke muziek? 

‘Ik vind het belangrijk om naar alles  te luisteren, dat maakt je stuk  breder en veel meer open minded.  Ik luister naar Rammstein, Muse,  Avicii, André Hazes, maar ook  naar Gregory Porter en natuurlijk  veel naar klassieke muziek. De  concerten van het NNO zijn ook  niet voor mensen die alleen maar  een bepaald genre luisteren, maar  die open staan om nieuwe dingen  te ervaren.’

Rammstein? Muse?
‘Kijk, Matthew Bellamy is een  waanzinnig goede zanger en bij  Rammstein is die asgrauwe stem  van Till Lindemann natuurlijk zo  uniek en zo verschrikkelijk, dat  raakt mij. Serieus, ik vind Muse en  Rammstein hele goede bands.’

leeuwarden mozart nno

Tekst: Jort Visser
Foto’s Marcel Mandos: Mariska de Groot
Foto’s NNO: Nicoline Woudstra

 

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *