In De Brouwerij is een toonaangevend hotel, grand café, restaurant en brouwerij in Leeuwarden. In de nachtelijke uren kan er flink gedanst worden bij In De Brouwerij, waar de berenburg van Sonnema zijn recht vindt en veel gedronken wordt. Zowel op het terras als bij het eten wordt Sonnema genoten. Door de veelzijdigheid van In De Brouwerij en de identiteit van Sonnema wordt de samenwerking steeds sterker.
Voor Sonnema is identiteit en zichtbaarheid van groot belang. Het merk Sonnema berenburg bestaat al sinds 1860 en is samengesteld uit verschillende kruiden, met enkele toevoegingen van Fedde Sonnema. Hierdoor ontstond Sonnema berenburg. Het merk is door de jaren heen gegroeid en wordt nu steeds groter in Nederland. Sonnema is zichtbaar op evenementen en op het water, waarbij de watersport, horeca en Friese roots worden benadrukt. Met zo’n 60 procent marktaandeel heeft Sonnema een sterke positie. Naast de traditionele berenburg is er ook de variant Sonnema 1860, die vooral puur met ijs gedronken wordt en een meer traditionele whiskysmaak heeft. Hierdoor is het merk Sonnema sterker en zichtbaarder geworden. “We willen onze zichtbaarheid blijven vergroten.”
Daar helpt In De Brouwerij ons goed bij. In De Brouwerij is een toonaangevende speler in de horeca in Leeuwarden, waardoor de samenwerking voor ons interessant en waardevol is. Samen kunnen we ver komen. We zien dat zichtbaarheid werkt bij onze doelgroep. Zodra je Sonnema ziet, ga je er automatisch meer van drinken,” zegt Jildou Tjoelker, brand ambassadeur van Sonnema. Willem Adema van In De Brouwerij is ook positief over de samenwerking met Sonnema. “De merkbeleving bij Sonnema is groot. Het wordt veel gedronken, zowel in het café als in het nachtleven. Daarnaast heeft Sonnema een rijke geschiedenis waar ze trots op zijn. De berenburg van Sonnema is echt een toevoeging voor ons. Door de merkbeleving en geschiedenis is de samenwerking met Sonnema een bewuste keuze geweest.”
Willem Adema, als ervaren horeca-ondernemer, is al zo’n zeven jaar bezig met het steeds verder professionaliseren van In De Brouwerij. Voorheen was hij eigenaar van Shooters in Leeuwarden. Hij wilde meer creativiteit in zijn ondernemerschap en bedacht het concept van In De Brouwerij, waar het hotel, grand café, restaurant en het nachtleven naadloos in elkaar overvloeien.
Door dit brede aanbod laat In De Brouwerij geen steek vallen. Het hotel biedt comfortabele kamers, elk met een unieke uitstraling, gehuisvest in een monumentaal pand. Het grand café heeft een industrieel en klassiek design met gastvrij personeel. Het restaurant biedt een hoog niveau en kan grote groepen accommoderen. En als je tot in de late uurtjes wilt blijven, is dat geen probleem bij In De Brouwerij, waar een pianist verzoeknummers van gasten speelt. Tijdens de late avond en nacht geldt er een minimumleeftijd van 21 jaar bij In De Brouwerij, en de doelgroep begint vanaf 25 jaar. Het concept is daarom zeer uniek in Leeuwarden. “We blijven altijd verbeteren. In De Brouwerij is voor ons nooit compleet of af. Onlangs zijn we begonnen met het brouwen van bier. Ik ben er erg trots op dat we nu onze eigen bierbrouwerij hebben in ons pand. We hebben de afgelopen jaren gebouwd aan een brouwerij en zijn op zoek gegaan naar een goede brouwer die bier voor ons wilde brouwen. We werken volgens een speciaal recept,” legt Willem Adema trots uit.
Het bier dat wordt gebrouwen in In De Brouwerij heeft een rijke geschiedenis. Tot het einde van de 19e eeuw kwamen er jaarlijks duizenden Duitse seizoenarbeiders naar het noorden van Nederland om te helpen bij het hooien, bekend als de ‘Hannekemaaiers’. Op het Zaailand in Leeuwarden ontmoetten ze de boeren om afspraken te maken en genoten ze van het Leeuwarder bier uit de vele brouwerijen die de stad toen rijk was. Een bekend bier uit die tijd was het Wip-bier, vernoemd naar de hefbomen waarmee het water voor dit bier uit de grachten van de stad werd gehaald. Bij In De Brouwerij brouwen ze, met de oude recepten in gedachten, onder andere de Zaailander Boekweit Blond. Er is ook een Tripel-versie van de Zaailander, en Adema bedenkt steeds meer varianten van het Zaailander bier.