Z is een fijne plek waar je kunt eten, drinken en ontmoeten. De beste koffie van Friesland, lekkere drankjes, goede wijnen, een eerlijke en heerlijke menukaart, zelfgemaakt gebak en goeie borrelhappen. Daarnaast biedt het Z-gebouw aan het Zaailand in Leeuwarden een waanzinnige hotspot waarin flexplekken met alle faciliteiten samen gaan met eten, drinken en het ontmoeten van anderen. Denk dan aan het ontmoeten van andere mensen binnen jouw vakgebied, samenwerken met collega’s en persoonlijke aandacht van hen.
Haise heeft gastvrijheid altijd al hoog in het vaandel staan. Naast de overname van Z runt Haise samen met twee compagnons, Linda Drenth en Paul van der Boom, het creatieve organisatie- & evenementenbureau Smart Camels. “Vanuit dat bureau hadden we een aantal jaar geleden al de visie om ‘iets te doen met’ horeca. We wilden als huiskamer voor onze gasten fungeren en een plek geven waar opdrachtgevers hun evenement kunnen organiseren”, vertelt Haise.
“Toen kwam Grand Café Z op onze weg. Hierboven hadden we al een kantoor en dus ook een band met de pandeigenaar. Toen het Grand Café failliet ging, kregen wij de mogelijkheid om het over te nemen. We voelden ons hier al thuis en we ontmoetten onze gasten ook in het Grand Café. Alles klopte en het was doodzonde dat het bedrijf failliet ging, maar voor ons was het een mooie opening. We hebben nog steeds een hele goede band met de initiatiefnemer.”
Studio Z
Samen met zijn compagnons heeft Haise in coronatijd een derde bedrijf opgericht: Studio Z. Samen met de creatieve kant van Smart Camels en de ruimtes in Z is het bedrijf ontstaan. Studio Z is een videostudio waar onder andere programma’s, webinars, talkshows en online evenementen worden opgenomen en uitgezonden. “Voor de Rabobank hebben wij bijvoorbeeld een compleet online festival met voorgeproduceerd festivalterrein gemaakt”, vertelt Haise enthousiast tijdens een korte rondleiding langs de verschillende ruimtes. “Maar er wordt hier bijvoorbeeld ook een show van nieuwswebsite Liwadders opgenomen, over de gemeenteraadsvergaderingen. In onze bedrijven is er één rode draad: het gaat om gastheerschap en dienstbaarheid. De techniek of inhoud is niet leidend, maar het draagt bij aan het versterken van de boodschap die wordt gecommuniceerd. Alles moet dienend zijn en niet storend.”
De evenementenbranche en horeca worden beiden flink geraakt door de coronacrisis, maar Haise gebruikt zijn tijd om nieuwe plannen voor het Grand Café door te voeren.
Zo gaan ze zich bijvoorbeeld richten op een dagdeel. “Je kunt hier dan van negen tot vijf werken en van vijf tot negen borrelen of dineren. Zo kun je dan met elkaar genieten van een goede maaltijd of een borrelplankje met een borrel. Ook zijn we bezig met nieuwe menukaarten, trainen we het team opnieuw en kijken we naar nieuwe bedrijven waar we mee willen samenwerken. Je hebt bijvoorbeeld de Streekboer, daar koop je producten rechtstreeks van boeren uit Noord-Nederland. Het zijn lokale, biologische producten en het gaat niet om vulling, maar echt om voeding.”
Deze tekst is afkomstig uit een eerder interview met Haise. Het volledige interview kun je hier lezen.