Een eerste indruk vormen we in een fractie van een seconde. Het doen van deze aanname stamt uit de evolutie. Vroeger gebruikten we deze korte eerste indruk om te zien of een dier of ander mens goed- of kwaadzins was. Nu gebruiken we het om in te schatten wat we aan elkaar hebben en hoe we elkaar moeten benaderen.
Vakantie
Rob Dijkstra van Miedema Optiek en Oogzorg vertelt ons over het belang van een eerste indruk. ‘Op vakantie kwamen we aan in het hotel. We checkten in bij een streng kijkende receptioniste die ons de sleutels overhandigde en uitleg gaf over de faciliteiten. Ze hielp ons vriendelijk, maar een klik was er niet. Onopgemerkt hield ik afstand, mijn vrouw deed hetzelfde. De volgende dag verlieten we het hotel om een dagje de omgeving te verkennen. We gaven onze sleutel af aan de balie en zagen dat de receptioniste was veranderd in een mooie, open vrouw die vriendelijk lachte. Ze was haar bril aan het poetsen. Ondanks mijn beroep lukte het me niet om verder te kijken dan haar bril. Onze eerste indruk die we van haar hadden was onjuist.’
Zicht en gezicht
De opticien in de Kleine Kerkstraat staat bekend om hun ultieme focus op het zicht. Met de DNEye scanner van Rodenstock in de winkel wordt een nauwkeurige meting gedaan van het oog. Waar een normale oogmeting bij een opticien zich focust op twee oogafwijkingen, doet de DNEye scanner er nog zestien bij. In combinatie met een brillenglas dat al deze metingen omzet in een perfect passende oogoplossing zien hun klanten scherper dan ooit tevoren. Maar goed zicht is niet het enige waar de oogspecialisten zich elke dag voor inzetten, een bril bepaalt ook je gezicht en moet daarom ook bij je passen. Om te zien of een bril bij je past kijken ze in de winkel naar de vorm van je gezicht, maar ook de kleur van je haar en je huid spelen een belangrijke rol in het aanbevelen van een bril.
In het oog springen
Naast een mooie bril en beter zicht is ook de mode belangrijk bij het kiezen van een juiste bril. We vroegen de medewerkers daarom naar de laatste trends in brilmode voor dames en heren. Enthousiast geven ze ons stijladvies.
Dames monturen
De simpele zwarte plastic kunststof monturen zijn nog steeds hip en zullen dat ook nog wel even blijven, maar andere vormen nemen het van hun over. De jaren zestig zijn weer terug. Je ziet oversized brillen, zoals grote ronde monturen, maar ook de catframe is weer helemaal in; dit is een bril waarbij de zijkant van het montuur uitloopt in punten. De kleurmogelijkheden voor kunststof monturen zijn eindeloos. De trends voor de aankomende jaren zijn blauwe, rode en natuurlijk de gevlamde monturen. Dunne monturen kun je nu ook dragen om op te vallen. Een metalen frame is minder opvallend, maar kan door een hippe kleur, zoals rosegoud, een echt statement worden.
Heren monturen
Over het algemeen hebben heren een simpelere keuze bij het uitzoeken van monturen, maar ook voor hun wordt het aanbod diverser. Mannen gaan steeds vaker voor een gewaagde look, of kiezen voor een modern en tijdloos ontwerp. Herenmonturen hebben ook een knipoog naar de jaren zestig. Dit zie je vooral in de monturen met een dubbele neusbrug. Ook bij heren zie je oversized brillen steeds vaker terug, de ‘Harry Potter-look’ is nu helemaal hip. Minimalistisch is al decennia een trend in herenframes. Vaak wordt er gekozen voor een aluminium montuur, wat door onopvallendheid juist in het oog springt. Het geeft het gezicht een strakke, nette uitstraling en overheerst niet, maar zet toch een statement.