Geliefde Leeuwarder sportzaak Diepenmaat stopt in augustus
Stilletjes kondigde sportwinkel Diepenmaat op donderdag 4 april hun opheffingsuitverkoop aan. Gaat het niet goed met de zaak? Gelukkig is dat niet het geval. Ze hebben het pand aan een belegger verkocht die de zaak gaat verbouwen tot appartementen. In gesprek met Mariëlla Diepenmaat, die de zaak samen met haar broers John en George runt, komen we erachter waarom zij besloten per augustus te stoppen met hun geliefde sportzaak.
Anno 1975
Bijna 45 jaar geleden nam vader Diepenmaat de sportwinkel Morrema Sport over. De eerste paar jaar bleef hij vanwege naamsbekendheid de naam Morrema voeren, maar na enkele jaren koos hij er toch voor zijn eigen naam aan de zaak te verbinden. Dochter Mariëlla is er vroeg bij en helpt vanaf haar dertiende in de winkel. Al snel weet ze dat ze na haar school in de winkel wil blijven werken. Ze vindt het leuk en heeft bovendien veel met sport. De winkel blijft constant in beweging en begin jaren negentig doet ook modekleding van de verschillende sportmerken zijn intrede in de winkel. In 1994 overlijdt vader Diepenmaat en nemen John, George en Mariëlla de zaak over en geven zij hun eigen draai aan de zaak. De familie is bijvoorbeeld een gepassioneerd van wintersport en introduceert een ski- en snowboardafdeling in de winkel. Ze hebben van 2003 tot en met 2006 een Time out winkel aan de Wirdumerdijk gehad en daar veel sportmode verkocht. Na het afscheid van deze formule, verdwijnt ook de typische fashion kleding uit de zaak op de Voorstreek en richten ze zich weer puur op sport functionele kleding en aanverwante artikelen. Tegenwoordig kan in principe iedere sporter bij hen terecht. Althans, tot augustus.
Ondernemersgevoel verdwijnt
John, George en Mariëlla hebben namelijk besloten om te stoppen met de zaak. Niet omdat het slecht gaat, maar vanwege de vele veranderingen in de markt. ‘We merken dat grote merken als Nike en Adidas steeds meer van ons vragen, waardoor ons ondernemersgevoel steeds meer verdwijnt’, aldus Mariëlla. De concurrentie tussen de merken en detaillisten ligt hoog, waardoor ze winkels als Diepenmaat onder druk zetten om meer te verkopen of volledige pakketten van producten af te nemen. ‘Er zitten te veel verplichtingen aan verbonden. We kunnen niet enkel hardloopschoenen van bijvoorbeeld Nike inkopen. We moeten daarbij ook gelijk dezelfde aantallen hardloopkleding en andere accessoires inkopen’, vult de onderneemster aan. ‘Dat raken we in Leeuwarden niet kwijt, maar daar lijken de merken geen boodschap aan te hebben.’ Bovendien verkopen de merken steeds meer zelf op internet.
Veranderende consument
Het consumentengedrag is door de jaren heen ook sterk veranderd. ‘Klanten komen hier kijken en kopen vervolgens op het internet, omdat het daar goedkoper zou zijn. Andersom gebeurt het ook. Ze kijken eerst op internet en komen vervolgens heel gericht naar de winkel. Helaas komt het steeds vaker voor dat er gevraagd wordt om korting, omdat het ergens anders goedkoper is of omdat ze meerdere artikelen tegelijk kopen. Het gekke is dat klanten bijvoorbeeld over hun nieuwe skispullen korting vragen, naar Oostenrijk gaan en daar wel in een restaurant of café fooi geven voor de service. Daar merk je echt een groot verschil tussen horeca en (sport)retail’, legt Mariëlla uit.
Nog tien jaar
Tot slot speelde ook mee dat het voor de ondernemers tijd was om te investeren in de zaak; tijd om het bedrijf verder te laten floreren. Dit zou een investering voor de komende tien jaar betekenen. Maar gezien het veranderde consumentengedrag en de hevige concurrentieslag tussen de grote merken en de sportdetaillisten, de opkomst van nieuwe groot winkelbedrijven, zien ze het niet zitten om in de zaak te investeren. ‘We kregen nu de kans om het pand te verkopen. Op dit moment huren wij het pand van de nieuwe eigenaar totdat wij in augustus vertrekken. Ik vind het erg jammer dat we vertrekken uit de winkelstraat, maar we voelen ons steeds meer een etalage voor de grote merken.’ Tja van alleen sfeer en beleving kun je niet leven. Ook betalen de grote merken niet voor de vierkante meters om hun sfeer en beleving in de winkel te krijgen. ‘Ik ga vooral de connectie met de klant missen. Er zijn genoeg vaste klanten die ik goed ken en die altijd bij ons terugkomen, omdat wij eerlijk advies geven en goede service bieden. Men komt binnen en vraagt weleens: Hoeveel ga je me vandaag afhandig maken? Uiteindelijk gaan ze altijd met een goed gevoel en kwaliteitsspullen naar huis.’
Bedanken
Wat de broers en zus na augustus gaan doen, weten ze nog niet. Mariëlla woont nu boven de zaak, maar verhuist dan naar haar vriend in Alkmaar. ‘Het wordt waarschijnlijk iets met sport. John en George hebben er nog niet echt over nagedacht, want de focus ligt nu eerst de aankomende maanden op afronden en sluiten, en de tijd te nemen om de klanten te bedanken voor hun komst de afgelopen 44 jaar.’
Tekst: Johan Weitenberg
Foto’s: Johnny Messak
Hoi Mariëlle, goed uitgelegd in dit stukje. Jammer dat jullie weggaan, wij wensen jouw en je broers heel veel succes bij wat jullie gaan doen. Groetjes vsn Gerard en Catrien Schade
Blij dat je naar Noord-Holland komt Mariella, maar we gaan jullie winkel missen! Een aderlating voor de Voorstreek lijkt me,maar alle begrip hoor! Heel veel geluk in jullie toekomst gewenst, George John en Mariella!
Het zal de eerstkomende periode moeilijk zijn. Neem daar de tijd voor! Wij ontvangen jou in ieder geval met open armen in Alkmaar!
Beste mensen,
Vele jaren klant bij jullie en tevens een prima sponsor geweest van de Triatlon in Stiens.
Ik kwam al in de winkel toen Morrema in de winkel zat, daarna vader Diepenmaat en de laatste en altijd en altijd opgewekte Mariëlle ( met haar broeders) was de laatste der Mohikanen. Bedankt en het ga jullie goed!!
Gr Cor Zeemans,
jammer! maar veel succes nog!
Altijd me bij jullie thuisgevoeld. Succes met alles wat jullie gaan doen. Marion
Heel veel succes in wat jullie hierna gaan ondernemen, aardig en leuke verkopers!
Daar zouden nog heel veel winkeliers een
voorbeeld aan kunnen nemen ????
Het ga jullie goed!
Groetjes Marjan Bleeker.