Het is al meer dan vijfenveertig jaar de ideale plek voor huishoudelijke apparaten, witgoed en de bijbehorende onderdelen en accessoires. We hebben het natuurlijk over TDC aan de Voorstreek. Ooit begonnen als onderdelenafdeling van een bruin- en witgoedzaak en nu niet meer weg te denken uit de binnenstad. Inmiddels staat de derde generatie aan het familiebedrijf: Sjoerd Pieter Koelmans.
Sjoerd Pieter is op zijn twaalfde gestart met het plakken van stickers en scheuren van oud papier. “Terwijl mijn klasgenootjes gingen voetballen op zaterdag, stond ik hier in de zaak”, vertelt hij. “Het was een bijbaantje, zodat ik kon sparen voor de dingetjes die ik wilde kopen. Tijdens mijn middelbareschooltijd werkte ik hier twee dagen per week. En dat was niet omdat het moest, maar omdat ik het écht leuk vond!”
En als hij ‘echt leuk’ zegt, bedoelt hij ook écht leuk. Tijdens een eerder interview heeft hij bijvoorbeeld (geheel terecht) af en toe het gesprek gestopt om klanten te helpen. Waar de een op zoek was naar ‘goed spul’, zocht de ander een stofzuigerslang, omdat de rest van de stofzuiger nog werkte. Wat het ook was: elke klant ging tevreden de deur uit.
Persoonlijk contact
Persoonlijke aandacht staat natuurlijk hoog in het vaandel bij Sjoerd Pieter. Het is iets waar de kersverse winkel-eigenaar ook echt van geniet. “Je ontmoet zo ontzettend veel verschillende mensen. Wethouders, bijvoorbeeld. Of mensen voor wie je het enige contactmoment van de dag bent.” Het klantcontact levert vaak ook bijzondere gesprekken op, vervolgt hij op enthousiaste toon. “We worden bijna vrienden. Ik heb wel eens met een klant een goede fles wijn opengetrokken en verhalen over het leven met elkaar gedeeld.”
“Ik heb het vaker in gesprekken aangegeven, maar het is een mooi voorbeeld. Een van mijn klanten is naar een andere stad verhuisd, maar kwam na anderhalf jaar weer in de winkel langs. Hij kon zich niet binden met de stad. Ik wist zijn naam nog en dat emotioneerde hem een beetje. Want doordat ik hem herkende, voelde hij zich weer gelijk welkom. Dat je daar onderdeel van kunt zijn, is echt heel erg fijn.”
(Geen) nummer
Net zoals bij elke ondernemer is geld verdienen belangrijk. “Maar nog belangrijker is dat alles goed wordt afgehandeld. Mensen zijn hier geen nummer. Sterker nog: aan sommige mensen gééf ik mijn nummer. Ik zit er echt mee wanneer iemand ontevreden is. Er gaat wel eens iets mis, maar je doet altijd je best om het op te lossen voor de ander.”
“We willen gewoon de beste service bieden”, vervolgt Sjoerd Pieter op gepassioneerde toon. “We schreeuwen niet dat we de goedkoopste zijn. En ik heb ook niets met internet. Een internetbestelling is een simpele transactie. Mijn monteur was gister vierenhalf uur bij één klant. Dat kan eigenlijk niet uit, maar ik vind het veel fijner dan wanneer alles in anderhalf uur wordt geregeld.”
Voortbouwen op vorige generaties
Inmiddels is het de derde generatie die aan het roer van het witgoedbedrijf staat. En daar is hij ontzettend trots op. “In de binnenstad gebeurt het volgens mij niet meer zoveel: drie generaties in één familiebedrijf. Ik ga lekker voortbouwen op hetgeen dat mijn vader en pake hebben opgebouwd.”
Men hoeft het vertrouwde gezicht van vader Siep niet te missen: de vorige generatie blijft ook betrokken bij het bedrijf. “Het wordt alleen wel steeds minder. Hij doet ook andere dingen. Hij is bijvoorbeeld betrokken bij het bestuur van het binnenstadsmanagement.”
En een vierde generatie in het familiebedrijf? Dat is nog onbekend. “En dat hoeft ook absoluut niet. Ik heb het ook gedaan, puur omdat ik het leuk vind. Of ik het hoop? Ook dat weet ik niet. Mijn oudste kind riep laatst al dat hij de zaak over wilde nemen en is hier al regelmatig in de zaak te vinden. Maar nogmaals: het hoeft niet!”, sluit Sjoerd Pieter af.