In elke editie van ons magazine geeft Jelle Spijkstra van Drankenspeciaalzaak Jelle de beste tips voor het lekkerste drankje. Deze editie doen we het helaas even zonder tip: het is tijd om de tipgever zelf te leren kennen. En omdat ons gesprek om 10.00 uur is, doen we dat gewoon onder het genot van een lekker bakje koffie.
Voordat Drankenspeciaalzaak Jelle bestond, werkte Jelle in loondienst voor een andere slijterij. Het ging echter niet zo goed met het bedrijf, dus kreeg Jelle de keuze. “Of ik werd zelfstandig, of ik verloor mijn baan. Ik heb altijd gezegd dat ik geen ondernemer wilde worden, maar ik vond het best wel leuk werk. Daarom heb ik toch de keuze gemaakt.”
Zelfstandig
En vanaf het keuzemoment is het eigenlijk heel snel gegaan, geeft de drankenspecialist aan. “Ik werkte in een klein dorpswinkeltje in Kollum en was op zoek naar meer uitdaging. Ik dacht: dan ga ik voor de maximale uitdaging. Ik vertrek naar de grote stad. Deze winkel was voor overname beschikbaar en ik zag de potentie, alhoewel de winkel wel verliesmakend was.”
Het overnemen van een verliesmakende winkel is niet de meest makkelijke weg om te groeien, maar door het assortiment wekelijks iets uit te breiden, is het gelukt om van de drankenwinkel iets moois te maken.Vanaf 2016 ging het helemaal hard met de winkel.
“Tot 2016 waren we aangesloten bij Mitra, waardoor je vastzit aan een bepaald assortiment. Daar hadden wij geen zin in, wij wilden de dranken verkopen die wij mooi vinden en wat de consument thuis wil drinken. Niet het algemene dat iedereen al verkoopt.”
Zesduizend verschillende flessen drank
Sindsdien barst het bij Drankenspeciaalzaak Jelle van de topdranken. Op de vraag hoeveel flessen er in de winkel staan, durft Jelle geen antwoord te geven. Qua bier en whisky zitten we elk op ongeveer 700 verschillende soorten. “Voor de rest heb ik geen idee.”
“Als ik een schatting moest maken? Dan denk ik dat er tussen de vijfduizend en zesduizend verschillende flessen staan. Voor ons is dat natuurlijk heel normaal, die hoeveelheid. Al helemaal als je het leuk vindt en je er de hele dag tussenstaat. Maar mensen die hier binnenkomen, kijken hun ogen uit!”
Weten wat je verkoopt
En over het grootste deel van de flessen kan Jelle je een gespecialiseerde mening geven, want hij heeft het merendeel persoonlijk geproefd. “Van de sterke drank heb ik zo’n tachtig procent geproefd en qua wijnen en bieren heb ik alle klassiekers en basisdranken geproefd.”
Omdat het speciaalbier zo populair is (wekelijks komen er zo’n twintig nieuwe soorten bij, vertelt Jelle aan ons), komt Jelle er niet aan toe om alle soorten te proeven. “Ik probeer het natuurlijk wel, maar je wil ook gezond blijven. Ik denk dat ik op de helft zit. Je moet natuurlijk wel weten wat je verkoopt.”
Wil je zelf een drankje halen bij Jelle en weet je niet of je er van gaat genieten? Dan staan er zo’n zeshonderd flessen open. Zelf proeven is dus ook nog altijd een optie.
Nieuwe en aparte dranken
Bij de drankenspeciaalzaak is er dus voor ieder wat wils. Sterker nog: als er niets voor je bijzit, kom je een volgende keer weer terug. “We proberen altijd om nieuwe en aparte dranken in het assortiment te krijgen, dus ons aanbod is altijd wisselend”, vertelt Jelle.
Over het wisselende aanbod gesproken: Jelle merkt dat men meer bourgondisch drinkt. “Waar mensen vroeger bijvoorbeeld een vijf of zes biertjes uit een krat dronken, zie je dat ze nu voor twee of drie speciaalbieren gaan. En dat past goed bij onze slogan: drink minder, drink beter.”
En daar sluiten wij ons bij aan. Drink minder, drink beter. Proost!