Mathijs Faassen, 33 jaar oud, woonachtig in Zwolle en de ondernemer achter de Spar in de binnenstad. Hij is al sinds zijn 15de verknocht aan de supermarktbranche; een eigen filiaal was dan ook geen verrassing. ‘De twee uur reistijd per dag heb ik er inmiddels met alle liefde voor over’.
‘In juni 2017 ben ik begonnen met mijn winkel. Dat ik ooit eigenaar zou worden van een eigen supermarkt kwam niet uit de lucht vallen; ik werk al mijn hele leven in deze branche, heb een hoop ambities en ben een tikkeltje eigenwijs. Eigen baas zijn is dan natuurlijk een uitkomst. Ik heb tussendoor een tijdje gewerkt voor een biermerk als vertegenwoordiger, maar een supermarkt is toch echt meer mijn ding,’ vertelt Mathijs. Toen hij eenmaal de keuze had gemaakt om voor een eigen onderneming te gaan was het zoeken naar de juiste formule. Iedereen weet dat niet elke supermarkt hetzelfde is en hetzelfde beleid voert. ‘In eerste instantie was ik niet heel enthousiast over de Spar: ik had het idee dat de formule eigenlijk een beetje op zijn einde liep. Inmiddels weet ik dat het tegendeel waar is. Een aantal jaar geleden is de organisatie een hele nieuwe weg ingeslagen en zijn ze heel goed bezig binnen de branche.’
Inmiddels is de Spar City Store alweer anderhalf jaar gevestigd aan de Wirdumerdijk en gaat het aardig goed met de onderneming van Mathijs. ‘Gemiddeld genomen zijn er per week zo’n 100.000 passanten die hierlangs komen. Dat is een hele hoop en echt uniek. Als je kijkt naar het soort klant had ik van tevoren verwacht dat ik vooral de jongere doelgroep aan zou spreken. Echter blijkt dat alle lagen van de bevolking de weg naar onze winkel weten te vinden. Erg leuk om te zien en horen is dat we ook oudere klanten hebben die weer zelf hun boodschappen kunnen doen omdat we op een bereikbare plek zitten voor ze.’
Het assortiment van de Spar in Leeuwarden is misschien niet diep, maar wel breed. ‘Je moet natuurlijk keuzes maken als je maar een beperkt aantal vierkante meters tot je beschikking hebt. We hebben een soort ‘nu’ gedeelte voorin de winkel en een ‘later’ gedeelte achterin de winkel. Voorin de winkel vind je bijvoorbeeld veel versproducten. Laatstgenoemde zijn producten waarvan we merken dat ze goed aanslaan.’ De verse producten waar Mathijs op doelt zijn voornamelijk de broodjes, smoothies, yoghurtvariaties en de pizza’s. Naast de versproducten heeft Mathijs ook een aantal bijzondere producten in het assortiment welke alleen bij de Spar verkrijgbaar zijn. Een voorbeeld hiervan is het ‘Sparbiertje’; bedacht door de Spar, gebrouwen in Brabant en inmiddels in heel Nederland verkrijgbaar. ‘Het speciaalbiertje bevat onder andere dennentoppen, een uniek product natuurlijk. Dit soort producten laten zien dat de Spar bezig is met leuke dingen en graag bijzonder wil zijn. Zo hadden we bijvoorbeeld ook een tijdje een ketchup die gemaakt was van tomaten die anders weggegooid werden. Sowieso is de Spar tegenwoordig veel bezig met duurzaamheid. We zijn bijvoorbeeld recentelijk gezamenlijk met een hoop andere filialen deel gaan nemen aan de ‘Too Good To Go’ app.’
Qua ambities hoopt Mathijs dat hij over een paar jaar eigenaar mag zijn van meerdere supermarkten, zodat hij nog meer mag ondernemen dan hij al doet. We hopen natuurlijk dat zijn dromen uit mogen komen, zolang de Spar in de binnenstad maar blijft! Kom jij wel eens bij de Spar, en zo ja, welk product is jouw favoriet?
Tekst: Janneke Vonk
Foto’s: Simon van der Woude