Met talloze cafés, kroegjes, nachtclubs en poppodia kent onze mooie stad een rijk nachtleven. Een nachtleven met een enorm rijke geschiedenis, want in de afgelopen jaren is er ontzettend veel veranderd. Martin Meindertsma heeft dankzij zijn werk bij club NOA, club RED en festivals als Leip en Kingsday veel veranderingen van dichtbij meegemaakt, en vertelt er graag over. We stellen Martin aan je voor en nemen je mee in het uitgaansleven van Leeuwarden, waarbij we vroeger en nu met elkaar vergelijken.
Martin is samen met een paar vrienden in 2008 begonnen met het organiseren van 16+feesten voor jongeren, omdat ze vonden dat er te weinig leuke dingen voor jongeren te doen waren. Ongeveer een jaar later is hij officieel gaan werken bij Noa, waar hij dingen als marketing, grafische vormgeving en het boeken van en contact onderhouden met artiesten heeft geleerd. In 2012 is hij bij club RED aan de slag gegaan die net als Noa meerdere keren behoorde tot de populairste clubs van Nederland. Tussentijds heeft Martin gewerkt voor festivals als Kingsday en Leip! en verschillende artiesten groot zien worden. Tegenwoordig werkt hij bij Eurotruss, een bedrijf dat aluminiumconstructies maakt voor podia over de hele wereld.
De muziekkeuze van de dj
Een belangrijke factor voor een geslaagd avondje uit is natuurlijk de muziek die de dj draait. Waar we tegenwoordig genieten van de urban en mainstream muziek van dj’s als Hardwell en Afrojack, werd er vroeger veel house- en dancemuziek gedraaid in de clubs. Deze muziekstroming is overgevlogen uit Detroit/Chicago en groot geworden in Amsterdam en Rotterdam. Mede dankzij de vele edities van Thunderdome is dancemuziek en harde muziek in Leeuwarden en omgeving blijven hangen. ‘Je ging naar de club toe om muziek te luisteren die niet iedereen kende’, vertelt Martin. ‘Tegenwoordig trek je alles uit Spotify en weet iedereen welke muziek er uit is gekomen’, voegt Martin er aan toe. Ook de lengte van de muzieknummers is veranderd. Voorheen duurde een dancenummer misschien wel vijf of zes minuten, tegenwoordig duurt een nummer niet langer dan drie minuten.
Mede dankzij Spotify is de spontaniteit deels uit het uitgaansleven verdwenen. Als een dj een nieuwe plaat draaide, werden mensen ontzettend enthousiast. ‘Je zag mensen terugkomen en als ze een bepaalde plaat hoorden, was er een euforie in de zaak. Mensen keken ergens naar uit’, vertelt Martin. ‘Tegenwoordig is de spanningsboog veel korter, omdat mensen de nummers al kennen. Ik kan je zo vertellen welke plaat je op een avond drie keer zal horen, omdat deze zo hoog in de top vijftig staat. Ik vind het wel jammer, want dat maakt het leven minder speciaal. Het maakt het allemaal wat vlakker en voorspelbaar, maar dat zie je in meerdere facetten terug, zoals sociale media.’
Sociale media en ‘de digitale generatie’
Over sociale media gesproken: sociale media spelen een belangrijke rol in misschien wel de grootste verandering in het nachtleven. Tijdens een gezellig avondje uit, delen we graag onze avonturen op Facebook, Instagram of een ander sociaal medium. Hoewel dit voor veel mensen nu heel normaal is, was dit in het begin van sociale media ondenkbaar. Tijdens de opkomst van Hyves was sociale media een klein onderdeel in iemands leven. Uitgaan werd vroeger vooral gezien als een manier om mensen te ontmoeten, vrienden te spreken en leuke gesprekken te hebben.
´De spontaniteit is deels uit het uitgaansleven verdwenen´
Volgens Martin zie je dit ook terug in de manier waarop mensen met elkaar omgaan. ‘Ik ben opgegroeid in de opkomst van sociale media. Diezelfde sociale media hebben zeker wel wat veranderd in het uitgaansleven. Vroeger ging je uit, ontmoette je een leuk meisje of leuke jongen in de kroeg en was je aan het flirten. Tegenwoordig zijn de relaties online al bijna beklonken. Slide into the DM’s en klaar! Tegenwoordig wordt er natuurlijk nog steeds geflirt, maar wel minder. Dat leuke meisje in de kroeg of die gespierde jongen in de sportschool is bijvoorbeeld al helemaal nagezocht via Instagram; je weet de naam, zijn of haar beste vrienden, je weet alles al. Je hoeft bij wijze van spreken alleen nog maar op diegene af te stappen. Dat is echt heel erg veranderd.’
Verschuivingen in het uitgaansleven
Niet alleen de gedraaide muziek is veranderd; er zijn veel onderdelen van het nachtleven verschoven, zoals de tijd waarop men uitgaat. Vanaf half 1 ’s nachts wordt het pas een beetje druk in de cafés en clubs. Vervolgens moet je vóór drie uur weten waar je heen gaat, want vanwege de veiligheid sluiten de deuren van de uitgaansgelegenheden om dat tijdstip. ‘Het is nog steeds een moeilijk punt’, vertelt Martin. ‘De Leeuwarders zijn er aan gewend, maar er zijn ook mensen die niet uit Leeuwarden komen en die staan dan om drie uur voor een dichte deur. Zeg nou zelf… Niemand wil iets missen en we willen natuurlijk allemaal bij het leukste feestje zijn.’
´Een club, kroeg of andere uitgaansgelegenheid wordt gemaakt of gebroken door de mensen die er te vinden zijn en er werken. Het is een hele taak voor grote uitgaansgelegenheden om publiek te trekken’, legt Martin uit. ‘Mensen komen niet meer speciaal voor de naam van een club, tenzij er een bijzonder feest wordt gegeven of een bijzondere artiest komt optreden. Die zijn niet echt goedkoop. Voor het nachtleven is het een moeilijke tijd, denk ik. Ik zit er nu niet meer in, maar als ik om mij heen kijk is het volgens mij niet meer zo makkelijk. De lat ligt hoog, de uitgaanscultuur ontwikkelt zich sneller dan de conceptvorming en naast de verschillende muziekstromingen zijn er tig festivals en evenementen bijgekomen waar iedereen heen wil. De jongeren gaan voor beleving, ze willen wat meemaken’, concludeert Martin.
´Ook de muziek van nu zal weer gaan veranderen´
Toekomstvisie
Alhoewel Martin al een aantal jaar niet meer in het uitgaansleven werkzaam is, heeft hij nog wel een toekomstvisie. ‘Platen van tien, vijftien jaar geleden worden nu in een nieuw jasje gestoken. Dat is voor mijn generatie heel herkenbaar. De nieuwe generatie kent de ‘nieuwe’ nummers niet, maar vindt het wel tof. Dat brengt die ‘oude’ sfeer wel terug. Ook de muziek van nu zal weer gaan veranderen.’ Peinzend merkt hij op: ‘Misschien komt die oude disco wel weer terug?’. Hij vervolgt: ‘De toekomst kan twee kanten op: óf de mensheid gaat zich steeds meer inkeren in de technologie, óf er gaan steeds meer mensen offline.´ Martin hoopt op het laatste: dat mensen de telefoon aan de kant leggen en weer ouderwets een nachtclub bezoeken.