Column Hayo Galema:  De winkel is mensenwerk!

Dat is Nederlands voor: retail is people business. Het succes van een winkel wordt door een aantal factoren bepaald: locatie, marketing, assortiment, buren, bereikbaarheid, prijs en ga zo maar door… Maar wat een winkel echt succesvol maakt is goed personeel. Verkoop is mensenwerk en als je er als verkoper in slaagt echt contact te maken en met kennis van zaken je klant te kunt helpen, dan onderscheid je je echt! Want wordt iemand nou echt blij van? Van goed contact! Dat is ook waar je als fysieke winkel echt je voordeel mee kunt doen in vergelijking met een webwinkel. En juist je onderscheidende vermogens moet je koesteren.

Zorg er als winkelier voor dat je kunt praten over wat je verkoopt en dat als je mensen in dienst hebt, dat dat mensen zijn die interesse hebben in anderen en een gesprek kunnen voeren.

Zelf wordt ik als liefhebben van boeken altijd blij als ik in de boekhandel een tip krijg of even kan praten over waarom een bepaald boek zo mooi is of me zo mooi lijkt. Of waarom mijn favoriete schrijver mijn favoriete schrijver is. Een blije consument koopt meer! Ik in ieder geval wel…

Maar hele gesprekken hoeven niet per se, hoor. Zorg er in ieder geval voor dat je de bezoeker van je winkel in de ogen kijkt en groet. Daar begint contact mee en dat ervaart iedereen als plezierig. Vanuit dat startpunt zie je ook wel of je iemand verder moet helpen of niet. Weten wanneer en hoe je contact maakt is een subtiele kunst en die kunst bepaalt het succes van je bedrijf.

Retail is people business en dat is maar goed ook!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *