Een stukje Ibiza in Leeuwarden. Zo kan je de cocktailbar Bella Ciao, te vinden tegenover restaurant De Lachende Koe, het beste beschrijven. Met een wit interieur, opzwepende muziek, knappe barvrouwen en kleurrijke drankflessen achter de bar waan je jezelf namelijk gelijk in het uitgaansgebied van de Spaanse stad. Bij barvrouw Romy bestellen we een overheerlijke mojito passionfruit (hun meest bestelde en tevens overheerlijke drankje!) en nemen we plaats aan de bar, waar eigenaresse Roxanne Sesseler ons álles over de cocktailbar vertelt.
Bella Ciao is eigenlijk ontstaan omdat Roxanne het idee had dat er in Leeuwarden iets miste. ‘Leeuwarden heeft veel bruine kroegen en in Ibiza heb je veel van die lichte barretjes met een andere sfeer’, vertelt Roxanne. Zodoende is het idee ontstaan voor Bella Ciao. Met bijna geen budget zijn ze vervolgens begonnen.
‘We hebben in het begin bijvoorbeeld potten verf bij de Action gehaald. Mensen vragen ook wel eens wat ik hierin heb geïnvesteerd. Nou ja, mijn tijd en energie. Het ziet er allemaal misschien wel professioneel uit, maar de lichteffecten komen bijvoorbeeld allemaal van AliExpress en kan ik via mijn telefoon regelen. De bekleding komt bij de IKEA vandaan en de plantjes bij de Xenos’, vertelt Roxanne lachend. ‘We zijn 2,5 maanden bezig geweest om alles voor elkaar te krijgen, maar dan heb je ook wat!’
Jongleren met citroenen
Naast de kleine investeringen, zijn marktonderzoek en de berichten op social media óók twee factoren die bijdragen aan het succes van Bella Ciao. Zo hebben ze mensen gevraagd wat hun favoriete shotje is, welke cocktail ze willen terugzien op de kaart en hoeveel ze op een avond uitgeven. ‘We hebben ook heel veel domme video’s gemaakt. Dat we aan het jongleren zijn met citroenen, maar dat alles op de grond valt en we er vervolgens zelf om moeten lachen. Mensen vonden dat gewoon grappig.’
Al deze voorbereiding heeft zijn vruchten afgeworpen: Bella Ciao is nú al een enorm succes. De bar is slechts een paar maanden open, maar het is er elke dag al druk. Voor Roxanne kwam dit als een verrassing. ‘Ik had wel verwacht dat het na de zomervakantie druk zou worden (interview vond in de zomervakantie plaats, red.), maar het was overal rustig en wij zaten vol!’ Met tien soorten shotjes voor een euro, cocktails vanaf vijf euro en verschillende acties kunnen mensen met een minder budget of studenten met een minimaal budget ook een leuke avond hebben.
Toekomstplannen in overvloed
Voor Bella Ciao zijn er toekomstplannen in overvloed. Zo zijn er elke maand wel een aantal leuke evenementen. In de herfstvakantie wordt er bijvoorbeeld een frisfeest georganiseerd voor jongeren tussen de 13 en de 17, komt er een ladies night en is er een ‘glow with the flow’ feestje georganiseerd. In de toekomst gaat ook de keuken open, zodat er kleine hapjes bij de drankjes besteld kunnen worden.
Ook aan de Leeuwarder studenten wordt gedacht. Zo zijn er plannen om de bar ’s middags om te toveren tot studieplek, waar verse smoothies, milkshakes en koffies verkocht gaan worden, en zijn internationale studenten meer dan welkom. ‘Voor hun willen we hier een plek aanbieden waar ze informatie over de stad en dergelijke kunnen vinden. We zijn best internationaal. Er wordt hier Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Roemeens, Litouws en Hongaars gesproken.’ Een tweede vestiging behoort echter niet tot de toekomstplannen. ‘Ik wil er heel graag zelf zijn en dat kan niet met twee vestigingen. Mijn doel is om binnen vijf jaar iets groters openen, zoals een club of een danscafé, maar ga het eerst rustig aan doen en kijken hoe het gaat.’