Amazon gaat uitbreiden in Nederland. Je kunt nu nog alleen e-boeken kopen, maar daar komen dit jaar veel andere producten bij. Gaan we daar als klanten van bijvoorbeeld Bol.com iets van merken?
Dat grote Nederlandse webwinkels als Bol.com, Coolblue en Wehkamp aan de bak moeten is al snel duidelijk. In vergelijking met Amazon lopen de grote retailwinkels flink achter op het gebied van aanbod, service en prijs.
De Amerikaanse webwinkel heeft een veel sterkere digitale infrastructuur. Zo heb je ook de dienst Amazon Prime, dat in Nederland al door zo’n 150.000 mensen zou worden gebruikt. Met Prime hoeven de klanten geen verzendkosten te betalen. Ergens nog best gek dat je moet betalen om geen verzendkosten te hoeven betalen.
Tegelijk is het abonnement ook een streamingsdienst zoals Netflix en Videoland. Mensen kunnen dus voor meerdere dingen bij Amazon terecht. Een andere grote troef die het bedrijf in handen heeft, is Alexa. Met de slimme speaker kunnen klanten direct bestellingen doen in de webwinkel. Daar is het uiteindelijk allemaal om te doen: data. Amazon is heel goed in het analyseren van wat we willen kopen en daardoor kunnen kopers veel persoonlijkere en directere aanbiedingen krijgen.