Grand Hotel Post Plaza aan de Tweebaksmarkt in Leeuwarden wil zich meer binden aan de stad Leeuwarden, met name op het cultuur-historische vlak. Gasten zullen al in de hotelkamer worden geconfronteerd met de rijke geschiedenis van de Friese hoofdstad, en dan niet alleen met Mata Hari.
Het pas door Lucas Petit van Hospitality Company Hoscom in Vlaardingen van Jan Boomsma aangekochte hotel wil ook uitbreiden. In een deel van het aangrenzende voormalige postkantoor, nu geheel een vergader- en eventscentrum, zijn luxe hotelkamers gedacht, minstens 20. Post Plaza bereidt zich onder jong bewind van de 29-jarige Erwin Schröder voor op de komst van cultuurtoeristen naar Leeuwarden vanwege de benoeming tot Culturele Hoofdstad van Europa 2018. Schröder, afgestudeerd aan de Leeuwarder Hotelschool en al zeven jaar werkzaam voor Hoscom, wordt bij zijn streven naar een nieuwe identiteit voor het hotel geholpen door de uit Langweer afkomstige sales & marketing manager Annelies Douwstra-Hoekstra (31). Zij studeerde communicatie aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden en is al zeven jaar werkzaam bij Post Plaza als event & banquetmanager. Het oude postkantoor is het vergader- en partycentrum van het hotelbedrijf.
HOSCOM exploiteert nu vijf hotels: Delta Hotel in Vlaardingen, Badhotel Rockanje in Rockanje, Landgoed De Holtweyde in Lattrop, Grand Hotel Opduin in De Koog en nu dus ook Grand Hotel Post Plaza. “Alle met een eigen unieke identiteit, eigen management en een chef-kok die de ruimte krijgt voor het ontwikkelen van een eigen beleid en status. We nemen enige inefficiëntie op de koop toe. Onze gasten komen voor het verschil, niet voor de gelijkheid die ketens kenmerkt,” licht gastheer Schröder toe. Post Plaza heeft veertig kamers, een restaurant, twaalf vergaderzalen en wellness-voorzieningen. De omzet bedraagt ca. 2,5 miljoen euro.