Café De Rus is in Leeuwarden een gevestigde naam. Af en toe spreek je mensen die nog nooit in de Rus zijn geweest, onbegrijpelijk voor zo’n fantastisch leuk café. Het is dan ook een café voor jong en oud. In 2012 nam eigenaar Guido de Mari het café over, nadat hij er zelf al jaren heeft gewerkt.
Wat is kenmerkend voor De Rus?
‘Als motto hebben we: Kleine moeite, groot plezier. Wanneer je een biertje bestelt, krijg je er een bakje nootjes of olijfjes bij. Mensen hebben een bepaalde verwachting en die proberen we te overtreffen. We hebben een brede doelgroep: van 18 tot 70 jaar eigenlijk. En voor die brede doelgroep organiseren we veel leuke dingen, voor ieder wat wils. Bijvoorbeeld op zondag een tapasmiddag waarbij er zestig a zeventig man komt en we zelf de tapas maken. Zoiets proberen we een keer of vijf per jaar te doen. We organiseren ook een pubquiz, die is elke tweede zondag van de maand. En een paar keer per jaar hebben we ook livemuziek, al doen we dat wat minder. Livemuziek is wel heel bepalend, het liefst een band die soortgelijke muziek maakt die we al draaien, maar dan live. Het is laagdrempelig en zo is je draagvlak ook breed.’
Wat is de reden geweest dat je vier jaar geleden De Rus hebt overgenomen?
‘In 2007 heeft Arjen Rusticus in Sneek De Walrus geopend en vanaf dat moment was ik hier eigenlijk de leading man. Dat ging gewoon fantastisch. Ik heb nog wel een moment gehad dat ik mijzelf vroeg: wil ik dit wel. Ik heb nog wel uitstapjes gemaakt naar een groothandel en een uitzendbureau, maar daar werd ik allemaal niet gelukkig van. Van De Rus wel, maar dan wilde ik het wel voor mijzelf doen. Uiteindelijk heb ik de stoute schoenen aangetrokken: Arjen, ik wil de zaak van je overnemen. Op dat moment was het niet zo dat hij er vanaf wilde, maar hij stemde er uiteindelijk wel mee in. En zo ben ik sinds 1 juni 2012 trots eigenaar van De Rus.’
Heb je veel veranderd in de afgelopen vier jaar?
‘Eigenlijk niet. Wat ik voor de overname deed, doe ik nu nog steeds. De basis is altijd goed geweest en ik had niet het idee dat het helemaal anders moest. Dit betekent niet dat je lui moet worden, je moet wel op zoek blijven naar nieuwe kansen en mogelijkheden. Ik let echt op wat er speelt. Je ziet bijvoorbeeld dat de vraag naar speciaalbier stijgt en hier spelen we dan op in met speciaalbieren van de maand. In de toekomst willen we speciale avonden organiseren om speciaalbier bij mensen te introduceren die er nog niet mee bekend zijn.’
Gaat er veel veranderen in de toekomst?
‘Geen drastische veranderingen. Het is vooral met oog op Culturele Hoofdstad 2018 dat ik wel hele leuke ideeën heb voor de toekomst, maar die verklap ik nog niet. Wel zou ik de openingstijden willen verruimen, zodat we s’middags een simpele tosti of uitsmijter kunnen aanbieden, maar ook een simpele daghap zoals een stamppotje. Op deze manier kunnen mensen voor de vrijmibo even een hapje eten en met een goed gevoel het weekend in. Ik zie het zelf zo: Een café als De Rus, is een hoeksteen van de samenleving.’
Tekst: Johan Weitenberg
Foto: Simon van der Woude