Ben je op zoek naar een verjaardagscadeautje, een leuke herinnering van je bezoek aan onze mooie stad, jubileumgeschenk of iets anders leuks? Kom dan eens langs bij Stadidee aan het Ruiterskwartier! De Leeuwarder souvenirwinkel heeft een ruim assortiment en is er voor iedere gelegenheid wat leuks te vinden.
Het gezicht van Stadidee is Gina van der Zee. Gina werkte al veertig jaar in de detailhandel en had altijd al de droom om een eigen winkel te beginnen, vertelt ze aan ons. “Ik heb ook nog een uitstapje richting de horeca gemaakt, maar dat was het toch nét niet.”
Voordat ze Stadidee opstartte, werkte Gina tien jaar in een souvenirwinkel in Harlingen. Deze souvenirwinkel focust zich volledig op de Waddeneilanden. In maart 2023 kreeg ze de kans om het huidige pand aan het Ruiterskwartier te huren. “En als je met een souvenirwinkel kunt focussen op de Waddeneilanden, kun je je óók richten op Leeuwarden”, vertelt ze vrolijk aan ons.
Van bekers tot Delfts Blauw
En zo is het idee voor Stadidee ontstaan! In de winkel vind je cadeaus en souvenirs voor eigenlijk alle gelegenheden. Een korte opsomming? Bekers, kalenders, onderzetters, boekenleggers, magneten, ansichtkaarten, mokken en nog veel, véél meer.
Een van de paradepaardjes is de exclusieve collectie Delfts Blauw van Heinen, verspreid over vier meter stelling. En een ander leuk iets, is de collectie kleding!
Lokaal aanbod
Het mooie aan het assortiment is overigens dat een groot deel van de artikelen en souvenirs uit Friesland komen! Er is bijvoorbeeld een mooie collectie babykleding, maar ook truien, T-shirts en tassen. Op veel producten is de Leeuwarder skyline of de Oldehove afgebeeld.
Deze lijn met kleding wordt ook alléén bij Stadidee verkocht. De Leeuwarder kledij is overigens het meest populair onder de Leeuwarders zelf! “Leeuwarders en Friezen houden echt vast aan hun eigen identiteit”, vertelt Gina. “En veel Leeuwarders kopen ook zo’n trui of T-shirt. Alles waar een Oldehove op staat, is magisch voor de Leeuwarders! En dat is echt leuk, dat we zo’n identiteit hebben.”
Niet alleen Leeuwarders hebben een ‘vast’ iets dat ze kopen: bezoekers uit verschillende windstreken doen ook verschillende aankopen. Zo gaan Europeanen vooral voor de artikelen met een Fries karakter, vertelt Gina aan ons. “En de Amerikanen en Canadezen kiezen vaker voor Delfts Blauw! Oh, en de magneten worden dan bijvoorbeeld weer door iedereen gekocht.”
Uitbreidingen en toekomstplannen
Stadidee is nog maar net open. En over uitbreidingen of iets dergelijks is nog niet écht nagedacht. “De komende jaren gaan we nog lekker op deze voet verder”, vertelt Gina. “Wat kunnen we bijvoorbeeld verder nog toevoegen in het assortiment? Of wat gaan we aanpassen? Misschien komt er nog een andere lijn aan producten bij. Je weet het nooit.”
“Je bent natuurlijk ondernemer genoeg om goed te kunnen kijken wat er kan worden aangepast en toegevoegd”, vervolgt ze. “En misschien wil je een stapje verder en een vestiging erbij. Maar we zien wel wat er gaat gebeuren!”, sluit ze tevreden af.