Waar vind je nog zo’n handig en compact winkelcentrum, met winkels in zoveel branches oftewel praktisch alles wat je nodig hebt én zonder betaald parkeren? Waar je gewoon lekker gratis voor de winkeldeur kunt parkeren en kunt genieten van de service van de zelfstandige ondernemers? In het relaxte Hurdegaryp natuurlijk. Heerlijk!
Het compacte winkelcentrum telt maar liefst dertien winkels. Jan Willem Hamstra, voorzitter van de winkeliersvereniging, is dan ook erg blij met hoe het centrum er als geheel uit ziet. “Een goede supermarkt is de drager van een winkelplein en dat is bij ons winkelplein het geval met de Albert Heijn.”
Dertien lokale ondernemers
“Daarnaast hebben we een mooi uitgebreid aanbod aan zelfstandige winkeliers die elkaar goed aanvullen, een gezonde mix van allerlei branches. Om precies te zijn hebben we hier een snackbar, drogisterij, slager, kapperszaak, bakker, stoffenzaak, dierenspeciaalzaak, bloemenzaak, gemakswinkel, woonwinkel, viszaak, supermarkt en een makelaar.”
Mooi compact, gratis parkeren
Hamstra: “Bovendien zitten de winkels mooi compact bij elkaar en hebben we hier meer dan honderd parkeerplaatsen.” Je kunt je auto op één plek parkeren en van daaruit naar alle winkels lopen. Zeventig procent van de bezoekers komt met de auto, de rest wandelend of op de fiets. “We vervullen ook een sociale functie, sommige mensen komen tweemaal per dag even langs om iets op te halen of even voor een gezellig praatje.”
De gemeente Tytsjerksteradiel is bijzonder hulpvaardig. “We hebben korte lijnen met medewerkers en als er iets is komen ze meteen helpen. Ons winkelcentrum is één van de vier kernwinkelgebieden die door de gemeente wordt gesteund. Dat voorkomt versnippering van winkels over alle dorpen en zorgt ervoor dat de vier centra die er nu zijn, worden gesteund en goed compact kunnen blijven zodat er een goed en breed voorzieningenaanbod blijft.”
Er is geld voor verbetering
“De gemeente heeft vanuit de provincie Fryslân geld gekregen om de winkelcentra te ondersteunen, voor verbeterings- en saneringstrajecten voor retailvastgoed. Bovendien heb ik regelmatig rechtstreeks contact met de vastgoedeigenaar. Alle panden op het plein zijn van dezelfde eigenaar, dus dat praat makkelijk. Ook dat is ideaal, dat de lijnen kort zijn.”
“Alle winkeliers zijn zelfstandige ondernemers met betrokken medewerkers. Naar mijn mening doen lokale ondernemers en medewerkers meer hun best dan medewerkers van onpersoonlijke, internationale winkelketens. Bij onze winkeliers kun je altijd terecht voor persoonlijke service en ook persoonlijk advies. Wij kennen de meeste van onze klanten en proberen zo goed mogelijk advies te geven om ze zo goed mogelijk te helpen.”
Rode loper ligt uit
“Bij ons ligt de rode loper altijd uit en als er een probleem met een gekocht product is lossen wij dat graag op. Via internet kun je bepaalde producten altijd wel ergens goedkoper krijgen, maar dan ontbreekt de service wanneer er iets aan het product mankeert of gerepareerd moet worden. Of wanneer je nieuwe onderdelen nodig hebt.”
Internetbedrijven sponsoren bijvoorbeeld ook niet het lokale verenigingsleven, ook dat is iets dat lokale bedrijven sneller doen in het kader van de klantenbinding en iets terug doen voor de mensen die bij hen kopen. “Het is toch een bepaalde vorm van wederkerigheid, uiteindelijk heb je elkaar nodig. Wij hebben de mensen nodig om te kunnen bestaan en de mensen hebben ons nodig voor het gemak van snel en makkelijk winkelen om de hoek.”
Veiligheid van producten
Bovendien, als je via een Chinese webshop iets koopt – bijvoorbeeld kinderspeelgoed – dan weet je niet hoe het kunststof/plastic is behandeld waar je kinderen mee gaan spelen. “De producten die wij in onze winkels verkopen moeten aan strenge eisen voldoen qua veiligheid en qua stoffen die in het product zitten. In China gelden die regels niet en dus ook niet voor producten die je uit China importeert.”
Gemak van winkelen om de hoek
Het woord ‘winkel’ komt uit de Duitse taal en betekent ‘om de hoek’. Dat is ook het grote voordeel van het winkelplein de Fuormanderij: het zit voor alle inwoners van Hurdegaryp ‘om de hoek’. Hamstra: “Het gemak van even snel kunnen winkelen is ook wat waard.”
Friezen zijn op zich nog best trouw aan hun lokale winkelcentrum, want ten opzichte van andere provincies staan er nog niet veel winkels leeg. “Bij Friese regionale winkelcentra zoals het onze staat er in onze provincie gemiddeld zestien procent leeg. Dat is vergeleken met de rest van Nederland weinig en dat moeten we natuurlijk zo zien te houden, want dat is goed voor de leefbaarheid van onze dorpen.”
Winkelplein opknappen?
“Ik weet niet of dat nodig is. Het water stroomt wel eens moeilijk weg als het veel heeft geregend, maar dat heb je eigenlijk overal. Verder vind ik persoonlijk het beeld in cortenstaal bij de ingang van het plein niet echt uitnodigend. Door de donkere kleur valt het nauwelijks op, maar we merken ook dat het de meeste mensen niet zoveel kan schelen. Als onze service maar goed is, onze producten goed zijn en we dagelijks goed bezig zijn. Dan komen de mensen wel. Wij moeten dus ook gewoon elke dag ons best doen.”
Hamstra: “We hebben allemaal belang bij een vitaal winkelcentrum. Wij als ondernemers uiteraard hebben natuurlijk ons eigen belang en ook voor de inwoners van Hurdegaryp is het fijn om zo’n aanbod vlakbij huis te hebben waar je even snel naartoe kunt. We hebben elkaar nodig. Het is hier mooi wonen met weinig criminaliteit en het winkelcentrum met zo’n breed aanbod draagt denk ik bij aan de leefbaarheid.”