Ondernemen in de coronacrisis: Hoe gaat het er aan toe bij Miedema Oogzorg en Brilmode?

Naast de preventief gesloten horeca, vind je in ons centrum steeds meer dichte winkelpanden en briefjes met excuses en uitleg. Het coronavirus heeft al flink huisgehouden in onze mooie stad. Hoog tijd om de ondernemers wat extra aandacht te geven. Vandaag spreken we met: Rob Dijkstra, eigenaar van Miedema Oogzorg en Brilmode.

“Ik ben Rob Dijkstra, opticien en optometrist. Bij ons in de winkel is het nu ontzettend rustig. We werken met twee man personeel, in plaats van de oorspronkelijke vier man, en we kunnen het mákkelijk aan. Ook bij de winkels om ons heen is het rustig. Er gebeurt eigenlijk niets. Daarnaast heb ik contact met andere opticiens en optometristen in Friesland, waar de situatie precies hetzelfde is als bij ons.”

‘Mierenneukers’

“In dit bedrijf letten we altijd al heel erg goed op de hygiëne. We zijn daar wel mierenneukers in en altijd al geweest. Sinds de komst van het coronavirus gebruiken we onder andere sterkere zepen, bleekwater en medische alcohol. Daarnaast hebben we een apart protocol opgesteld bij het passen van een bril. De brillen die nu worden gepast of aangeraakt, gaan als het ware in ‘quarantaine’. Als een klant klaar is met passen, wassen we de bril met water en zeep. Daarna wordt ‘ie verhit met een föhn. De doek waarmee we de bril wassen, wordt meteen in de was gedaan. Er gaat veel tijd in zitten, maar dat waren we ook al gewend! Als er even niets te doen was, poetsten we alle brillen al met een sopje.”

“Daarnaast hebben we in allebei onze oogmeetruimtes plexiglazen platen gemonteerd tussen degene die de oogmeting verricht en de klanten. Door de apparatuur die wij gebruiken, kunnen we bijvoorbeeld ook met een muis een metertje verderop gaan zitten. Daarnaast hanteren we natuurlijk ook de standaard richtlijnen; we schudden geen handen, roepen klanten op om niet te komen als ze zich niet goed voelen, zulke dingen.”

Samenwerken met Concullega’s

“In Friesland zijn de verstandhoudingen tussen opticiens en optometristen heel erg goed. We willen allemaal graag bereikbaar zijn bij noodgevallen, mochten de winkels dichtgaan. Stel dat je bril kapot gaat, of dat je een contactlens kwijtraakt en alle winkels zijn dicht? Of je hebt iets in je oog gekregen en je kan vanwege drukte niet bij de huisarts terecht? Er wordt op dit moment overlegd tussen alle concullega’s over hoe we dit kunnen oplossen. Men wil voor elkaar werken en invallen, elkaar helpen.

Het eerste telefoontje dat ik vanochtend kreeg, was van een Friese optometrist die wilde overleggen over dit onderwerp. Daarnaast heb ik maandag een mobieltje gekocht waar ik het telefoonnummer van de winkel naar kan doorverbinden. Vanuit huis kunnen we overigens ook een boel doen om klanten te helpen, zoals bestellen. Desnoods gaan we naar de winkel toe voor een klant en helpen we diegene in de zaak. Wat ook heel erg mooi is, is dat wanneer ik bijvoorbeeld corona krijg en een van mijn klanten een probleem krijgt, ik een andere concullega in Leeuwarden kan bellen en zij mijn klant kunnen helpen. Dat zijn mooie dingen, elk nadeel heb z’n voordeel.”

Trots op het team

“Ik ben trots op onze regering en de geruststellende toezeggingen die er zijn gedaan aan de ondernemers. Ik denk dat het wel goed gaat komen als land. Bedrijfstechnisch zullen wij wel een tik krijgen, maar iedereen weet dat dit na een aantal maanden weer business as usual is. Ik denk wel dat er steeds meer winkels zullen sluiten of beperkt open zullen zijn. Wij staan hier met zijn tweeën en hebben de stofzuiger onlangs nog even goed schoongemaakt, maar daarna houdt het wel ook wel op. Normaal gesproken heb ik een stuk of tien, elf afspraken op een dag en nu heb ik er een!”

‘Niet in paniek raken en aan elkaar denken’

“Hoe de lezers van Welkom in Leeuwarden mij zouden kunnen helpen? Door niet in paniek te raken, aan elkaar te denken en hun verantwoordelijkheid te nemen. Ik hoor af en toe nog wel eens verhalen over mensen die zich niet zo lekker voelen, maar tóch even naar de supermarkt gaan. Ik denk dat het heel belangrijk is om dat tegen te gaan. Niet in paniek raken, neem je eigen verantwoordelijkheid en help elkaar. En het eerste dat ik ga doen als de coronacrisis weer voorbij is? Royaal uit eten met mijn team! Ze pakken het werk goed op en daar ben ik heel erg trots op!”

1 Reactie to “Ondernemen in de coronacrisis: Hoe gaat het er aan toe bij Miedema Oogzorg en Brilmode?”

  1. Wat een prachtig initiatief, met elkaar en in nood voor elkaar! Ik denk dat het voor heel veel klanten inclusief mijzelf geruststellend is. Top hier is goed over nagedacht. Ik wens iedereen heel veel sterkte en hoop dat het virus uitgeschakeld wordt en alles weer normaal. Groetjes Carla van Geelen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *