Post van loterijen zorgt voor ergernissen

De reclamepost van loterijen zorgt bij ontvangers voor veel irritaties. Facebook en Twitter staan vol met verzoeken van mensen die van de post af willen.

De Nationale Postcode Loterij is onderdeel van de Nationale Goede Doelen Loterijen, net als de VriendenLoterij en de BankGiro Loterij, die allebei ook regelmatig post versturen. Op de brieven van de loterijen staat boven het adres, niet de naam van de ontvanger maar ‘aan de bewoners van’. Daarom valt de post niet onder reclame. De Ja/Nee of Nee/Nee sticker heeft daardoor geen nut voor deze post. Voor ontvangers die niet mee doen aan deze loterijen voelt het nog steeds als ongewenste reclame. 

Ontvangers op Twitter die hebben geklaagd over de post worden door de loterijen erop gewezen om zich uit te schrijven. Dat kan door een privébericht naar de organisatie te sturen met je adres. Sommige mensen nemen daar genoegen mee. Maar eigenlijk is het toch van de zotten? Je moet dus je adres geven om niet meer die post te krijgen. Beetje omgekeerde wereld eigenlijk.

De loterij laat in een reactie weten niet van plan te zijn te stoppen met het verzenden van ongeadresseerde post. Het blijft voor hen een belangrijk middel. De brieven zorgen voor een aanzienlijk deel van de verkoop van de loterijen en zijn daardoor lastig vervangbaar. Ook maken ze duidelijk dat de brieven gemaakt zijn van gerecycled papier en dat het papierverbruik gecompenseerd wordt door de investeren in projecten in ontwikkelingslanden. Ook zouden het aantal verzonden enveloppen zijn gedaald. Maar of dit werkelijk zo is, dat is de vraag. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *