Ja, het kost heel wat en je moet het er maar voorover hebben. 7 miljard euro! Dat voor een stukje spoor en een trein die erop moet rijden. Nog steeds ben je niet veel sneller in Amsterdam dan met de auto… Wanneer het klaar moet zijn? In 2030.
Op dit moment, als het mee zit, doe je er zo´n twee uren over om van Leeuwarden naar Amsterdam te reizen met de trein. Als het mee zit ja, want een vertraging ligt altijd op de loer als je met NS reist. De investering van 7 miljard moet het mogelijk maken om de reistijd met een halfuur in te korten.
Hoe dan? Zul je wellicht denken. Er zullen haltes overgeslagen worden. Geen tussenstop meer in Meppel, Steenwijk en Heerenveen. Dit zorgt ervoor dat de trein een snelheid van 200 kilometer per uur kan gaan halen, maar als de trein elke keer moet stoppen werkt dit uiteraard niet. Tussen Zwolle en Amsterdam gaat het niet lukken om deze snelheden te halen. Door de drukte wordt het een vrij lastig verhaal.
Waarom zo duur? Ook een goede vraag. Bij haltes die worden overgeslagen zullen perronwanden moeten komen, bovenleidingen moeten worden vernieuwd, alle overwegen moeten verdwijnen en slappe ondergronden moeten worden versterkt.
Alles bij elkaar kost het dus zo’n 7 miljard euro. Wat krijgen we ervoor terug? Vanaf 2030 een halfuur sneller in Amsterdam met de trein. Feestje!
Ik dacht misschien komt er ooit n tunnel in het ijsselmeer ofzo over harlingen.