Veiligheid fietstunnels Europaplein in twijfel

Zijn de fietstunnels onder het Europaplein wel zo veilig? Dat is de vraag. De gemeente Leeuwarden heeft haar twijfels en gaat daarom dit najaar onderzoek doen naar de veiligheid ervan. Mocht het nodig zijn, zullen er waarschijnlijk maatregelen worden genomen.

Het gaat er voornamelijk om, volgens Gemeente Belangen Leeuwarden (GBL), dat er geen goed overzicht is op het Europaplein. Fietsers kunnen elkaar niet goed zien aankomen waardoor de kans op botsingen en valpartijen groter is. Daarnaast heb je ook nog de scooters die even snel overal tussendoor en omheen willen gaan. En niet te vergeten, de keren dat er een auto vanaf de bovenliggende weg op het fietspad belandde. Dit klinkt allemaal niet heel ideaal.

Een oplossing waarmee GBL is gekomen om het overzicht te verbeteren, is het plaatsen van spiegels. Of deze er gaan komen, is nog een vraagteken.

4 Reacties op “Veiligheid fietstunnels Europaplein in twijfel”

  1. Als mensen idd en uitkijken en op hun eigen helft blijven als fiets en scooter rijders in de tunnels dan gaat het goed..die bochten dat is wel dat je het verkeer niet aan ziet komen!!

    De Valeriusstraat met die in en uitritten dat is een crime!! Al tig x vol in de rem gemoeten omdat auto’s heel hard uit de Zijstraat komen aan rijden en echt vol op het fietspad gaan staan zonder op of om te kijken!!

  2. Scooters rijden altijd volgas terwijl 30 km maar is toegestaan. Ook dienen de fietsers gewoon meer rekening met elkaar te houden en gewoon simpel uitkijken waar je verkeer weg kan verwachten. Ook de voorrangsregels weten een heleboel fietsers en scooter rijders niet . Wat ik wil zeggen gewoon meer controlle en handhaving anders wordt het nooit wat. Geld ook voor de automobilisten ze zijn meer met andere dingen bezig dan auto rijden ja is het dan vreemd dat het dan mis gaat. En niet alleen hier ook wanneer je van de stephason viaduct afkomt en de rotonde naar de brug neemt, hier knallen verschillende personen gewoon rechtdoor over de rotonde terwijl het toch 2 rijbanen zijn. Het gevolg is die op de rechter aan wordt afgesneden en moet vol in de ankers. Kort gezegd men moet meer kijken

  3. Als de problemen NU al bekend zijn, waarom dan wachten tot het najaar om dit te gaan onderzoeken. Ieder ongeluk is er een teveel. Waarom geen directe maatregelen?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *