Klassieke muziek in een popsetting. Een geniaal concept, want voor bepaalde doelgroepen is een bezoek aan een concertgebouw of schouwburg een behoorlijke drempel. Met de reeks klassieke concerten van het Noord Nederlands Orkest (NNO) in Neushoorn wordt deze drempel vakkundig geslecht. We spraken met Marcel Mandos over het NNO, zijn rol, Mozart en zijn muzikale interesse.
Het NNO speelt op vrijdag 1 februari Mozart’s Symfonie nr. 40 en op zaterdag 23 mei Mozart’s Symfonie nr. 41 in heuse popsetting in Neushoorn.
Wie is Marcel Mandos?
- Studeerde hobo aan het conservatorium van Amsterdam en Den Haag
- Deed ook een studie muziekwetenschappen aan de universiteit van Amsterdam
- Begon zijn loopbaan als remplaçant (invallend musicus) in allerlei orkesten
- Wordt in mei 2000 artistiek leider en programmeur van het Noord Nederlands Orkest
NNO? Hoe zit dat precies en wat is jouw rol?
‘Het NNO Speelt klassieke symfonische muziek in Noord-Nederland. Meestal zijn dit grote symfonische concerten, maar we spelen ook muziek van bijvoorbeeld Prince, The Stones en Avicii. Je kunt het orkest vergelijken met een Europese profclub die de Champions League speelt. Maar heel weinig jonge mensen maken kans om in een topsymfonieorkest te spelen. We hebben 14 nationaliteiten, een internationaal bedrijf kun je wel zeggen. Mijn rol als artistiek leider en programmeur is het bedenken en creëren van de programma’s. Daarnaast bepaal ik per stuk de dirigent en de solisten. Iedere week zijn er vijf repetities van drie uur, en doen we drie concerten. Ook is er iedere week een nieuw programma met een nieuwe dirigent en solist. Zeven keer per jaar staan we in het Concertgebouw in Amsterdam en zes keer per jaar in TivoliVredenburg.’
Een klassiek concert in een popsetting, is dat bijzonder dan?
‘Absoluut. We spelen zonder dirigent, de concertmeester is degene die het leidt, dat is voor een orkest extra uitdagend. Je krijgt een heel ander gevoel van samenspel, luisteren en opletten. We spelen staand en alle instrumenten worden versterkt. Heel speciaal, want normaal spelen we alleen akoestisch. In de tijd van Mozart werd er ook meestal zonder dirigent gespeeld. Musici raken hierdoor nog meer betrokken, er ontstaat echt een chemie.’
Mozart in Neushoorn? Leg eens uit?
‘Neushoorn wilde echte klassieke muziek als een popconcert benaderen. We voeren wel vaker popmuziek uit als een klassiek concert, maar nu is het dus precies andersom. Een fantastisch idee, want zo kunnen we een ander publiek bereiken en aantonen hoe waanzinnig. bijzonder de muziek is, hoe het kan raken en hoe origineel het kan zijn. We vinden die popsetting echt ontzettend leuk.’
Wat maakt het werk van Mozart zo speciaal?
‘Mozart is een van de allergrootste componisten die ooit heeft geleefd. Ik durf te stellen dat wanneer Mozart in de 20ste eeuw was geboren, hij zo groot als Prince was geweest. Mozart was een van de meest vindingrijke, originele en bijzondere componisten. Hij behoort tot de kern van de klassieke muziek, topmuziek die echt gehoord moet worden. Daarom gaan we deze symfonieën van Mozart spelen.’
Symfonie 40 en 41?
‘Je moet het zien als de beste albums die Mozart geschreven heeft. Vergelijk het Rubber Soul en Abbey Road van The Beatles. Het zijn twee verschillende werken van dezelfde componist.’
Heb je iets met de hedendaagse popmuziek of luister je alleen naar klassieke muziek?
‘Ik vind het belangrijk om naar alles te luisteren, dat maakt je stuk breder en veel meer open minded. Ik luister naar Rammstein, Muse, Avicii, André Hazes, maar ook naar Gregory Porter en natuurlijk veel naar klassieke muziek. De concerten van het NNO zijn ook niet voor mensen die alleen maar een bepaald genre luisteren, maar die open staan om nieuwe dingen te ervaren.’
Rammstein? Muse?
‘Kijk, Matthew Bellamy is een waanzinnig goede zanger en bij Rammstein is die asgrauwe stem van Till Lindemann natuurlijk zo uniek en zo verschrikkelijk, dat raakt mij. Serieus, ik vind Muse en Rammstein hele goede bands.’
Tekst: Jort Visser
Foto’s Marcel Mandos: Mariska de Groot
Foto’s NNO: Nicoline Woudstra