Column Richard: Smoor druk

In november was ik uitgenodigd door mijn goede vriend en local hero Ricardo Silvio om aanwezig te zijn bij de Superclassics in de Neushoorn. Hartstikke leuk want een hoog 80’s/90’s gehalte, dus min of meer een Vat ’69 sfeertje, van toen stappen zonder mobiele telefoon nog heel gewoon was. En ook nog smoordruk. 

Ja, dit is inderdaad de laatste keer dat ik het over die Neushoorn ga hebben, maar het moet even. Deze avond bevestigde voor mij in ieder geval dat het van geen kant klopt. Rond 22:30 uur kwamen we aan en daar begon de ellende. Bij de garderobe liepen zes man als een kip zonder kop door elkaar heen de jassen op te hangen. Er was geen enkele sprake van structuur dus jassen van mensen die al tien minuten in de rij stonden werden niet aangenomen en jassen van mensen die net binnenkwamen werden, niet bewust, meteen aangepakt. Grote ergernis maar omdat er sprake is van vrijwilligers, wil je er eigenlijk niks van zeggen. Na 20 minuten eindelijk de jas op de juiste bestemming dus op naar de bar. 

Nu had men in het smalste gedeelte van de hal een bar geplaatst dus de file op de ring A10 bij Amsterdam was kinderspel vergeleken met de opstopping die hier onstaan was. We besloten toen maar om door te lopen naar de grote zaal en daar de drankjes te halen. Bij de bar daar aangekomen, zag ik dat men vijf rijen dik stond te wachten op hun drinken. Ik dacht eerst dat er iemand van het barpersoneel even een sanitaire stop aan het maken was, maar na een tijdje bleek toch echt dat ze maar met twee man sterk achter de bar stonden. Echt ongelooflijk. Maarrrr, vrijwilligers dus niet zeiken. 

Wat is het probleem dan, vraagt u zich natuurlijk af. Nou, het probleem is dat je door op zulke avonden zo weinig personeel in te zetten, zo verschrikkelijk veel irritatie creëert en zo verschrikkelijk veel omzet misloopt. Maar dat maakt de Neushoorn natuurlijk geen reet uit, want elk jaar wordt de portemonnee toch wel getrokken om de tekorten aan te vullen. Een grote schande naar mijn mening. Je steekt de ondernemers, die bij een tekort gewoon naar de filistijnen gaan, gewoon de gek aan. Tuurlijk moet een poppodium als de Neushoorn subsidie krijgen, maar ik vind dat de betreffende eindverantwoordelijke er wel zoveel mogelijk aan moet doen om deze subsidie zo laag mogelijk te houden. Nou, daar heb ik op deze avond niets van gemerkt.

Wat triest.

Ik pleit voor een nieuwe directeur van de Neushoorn. Hij zit 50 meter verderop met z’n eigen café, en wat heeft ‘ie het, samen met z’n vrouw, goed gedaan. Ton Eijer is z’n naam. Geef deze man elk jaar 100.000,- euro en ik weet zeker dat ‘ie uit de voeten kan en dat de Neushoorn zich uiteindelijk zelf kan bedruipen. Ik heb met eigen ogen gezien hoe Ton en partner Ali hun café Scooter’S van NUL af aan hebben opgebouwd tot de muziektempel die het nu is. Zónder subsidies. Bands van heinde en verre komen er graag spelen en ik weet dat Ton en Ali beperkte vergoedingen geven. 

Had deze mensen in de Neushoorn gezet en ik ben er van overtuigd dat de programmering én de horeca goed waren geregeld. 

Muzikaal was deze avond trouwens niks mis mee. De credits hiervoor gaan naar de DJ’s van die avond. 

Hulde! 

Richard 

3 Reacties op “Column Richard: Smoor druk”

  1. Mooie woorden.
    Het hele bneushoorn verhaal is bekend ivm de overheids subsudie s…
    De gewone man ergert zich dr bont en blauw aan.
    Idd zelfs live als men de “tempel” binnenkomen.
    De hoereca en de entree klopt niet.
    Iedereen ziet het. DOE ERXWAT AAN.
    Bovengeschrevene is n horeca man….. volg zn eaad eens op

  2. Wat een onzin weer. Het afzeiken van zulke evenementen is zo gemakkelijk als je niet weet wat er voor af gaat. We hebben altijd een woordje klaar over iets wat niet bevalt en dat mag vervolgens de hele wereld weten ook. Dit is niet objectief. Dit is gewoon zeiken om het zeiken. Ik ken er inderdaad mensen die daar rondlopen en hun het schompes werken om jullie, het publiek het naar het zin te maken en jullie een leuke avond te bezorgen. Maar nee hoor, bij voorbaat is alles direct al niet goed en oh oh die subsidie, dat ligt erg gevoelig blijkbaar. Wie zijn schuld is het nou echt, dat subsidie verhaal? Waarom leggen mensen altijd het probleem bij Neushoorn en niet bij de gene waar uiteindelijk het geld vandaan moet komen en de gene die regels opgesteld heeft. Ze krijgen een budget met daarin een plan van aanpak. Als het budget niet toereikend is naar wat het plan vraagt, wie zijn schuld is het dan uiteindelijk?… Het personeel van Neushoorn, ja tuurlijk…

    Man je hebt geen idee hoe het gaat daar binnen. Jullie nemen dingen aan, denken dat het zoals jullie denken dat het gaat. Maar als je eens de moeite zou nemen om je er eens echt in te verdiepen en misschien eens de directeur of misschien zelf het personeel aan te spreken kom je er achter dat dingen toch wat anders lopen. Als je wat langer moet wachten op een drankje is dat direct een drama. Er lopen zo’n 1500 man rond. Ga jij eens achter een bar (personeel krijgen overigens bar training) eens kijken hoe jij daar op gaat reageren. Ik neem mijn petje af voor de mensen. Vrijwillig of betaald, ze staan er voor jou en vervolgens wordt er alleen maar gesproken over wat er niet goed is.

    Scooters vergelijken met een Neushoorn gaat ook nergens over. Qua volume (inhoud) kun je zoiets niet vergelijken. Een directeur van een kroeg of van een zalen complex, daar zit toch echt wel verschil in. Ik zal niet ontkennen dat dingen niet altijd lopen zoals het moet maar ik weet wel waarom dat zo is. En hoe ik dat weet. Tja stel hier en daar eens een vraag en je komt verder.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *