Het werk van M.C. Escher staat bekend om onmogelijke constructies, oneindigheid en in elkaar passende patronen. Met de tentoonstelling Escher op reis is de kunstenaar weer terug in zijn geboortestad en presenteert het Fries Museum circa tachtig originele prenten. De tentoonstelling volgt de artistieke ontwikkeling van een technisch bekwame graficus tot een wereldberoemd kunstenaar.
Efficiënte drukker
In de tentoonstelling ‘Escher op reis’ is de ontwikkeling van M.C. Escher als beeldend kunstenaar voelbaar. Veel van zijn werk zet je op het verkeerde been, of dit nu op hout of papier maakt. Escher experimenteert met verschillende druktechnieken om zijn werk te creëren, maar ook te reproduceren. Hij begint met linosneden en etstechnieken en op de ‘School voor Bouwkunde en Sierende Kunsten’ leert hij houtsneden te maken, wat uiteindelijk zijn favoriete druktechniek is. Later experimenteert hij met litho’s en mezzotint. Kenmerkend is zijn gebruik van carbonpapier. Als efficiënt drukker gebruikt hij het papier meerdere keren voor verschillende prenten. Sommige prenten drukt hij enkele keren af, van andere prenten bestaan honderden afdrukken. Het carbonpapier voor zijn bekende werk ‘Dag en Nacht’ (1938) is een van de objecten in de tentoonstelling – naast diverse houtblokken en een lithosteen – die goed laat zien hoe de Friese graficus zijn prenten maakte.
Meer dan grafische hoogstandjes
Naast zijn gebruikte druktechnieken, spelen de invloed van de locaties waar hij tijdens zijn leven verblijft een belangrijke rol. In 1898 geboren in het stadspaleis van Leeuwarden, maakt hij de jaren tien van de vorige eeuw vooral mee op de grauwe platte landen van Nederland. Als jonge kunstenaar reist hij naar Italië. Hier beleeft hij zijn gelukkigste jaren en maakt hij een serie prenten van Italiaanse dorpjes en zijn donkere werken van Rome bij nacht. De werken laten zien hoe hij, geïnspireerd door het landschap, experimenteert met opvallende perspectieven en beeldcompilaties. In de tentoonstelling zijn zijn iconische metamorfoses, perspectieven en onmogelijkheden te zien. Topstukken als ‘Waterval’ (1961), ‘Belvedere’ (1958), ‘Hol en Bol’ (1955) en ‘Klimmen en Dalen’ (1960) blijken meer te zijn dan grafische hoogstandjes. Ze zijn een montage van elementen uit verschillende perioden in zijn kleurrijke leven. Volg de graficus op zoek naar inspiratie, op zijn reizen door Italië, Zwitserland en Spanje en beleef hoe hij al puzzelend tot zijn grote werken komt. Enkele werken zijn voor het eerst in decennia of zelfs voor het eerst ooit in Nederland te zien. Dit alles maakt de tentoonstelling tot een unieke ervaring die je niet wilt missen.
Let op: de tentoonstelling is nog te zien tot en met 28 oktober. Dus mis het niet!
Fries Museum
Wilhelminaplein 92
T: 058 255 5500
friesmuseum.nl/
Facebook
Tekst: Johan Weitenberg
Foto’s: Fries Museum