Duik in de wereld van Bohemen van de 15e eeuw in de game Kingdom Come: Deliverance. Deze open wereld, role-playing game komt van Warhorse Studios uit Praag en combineert historisch accurate feiten met first-person gameplay.
Het plot
Na de dood van de geliefde keizer Charles IV vervalt het eens zo machtige Heilige Romeinse Rijk in oorlog, corruptie en interne strubbelingen. Zijn zoon Wenceslas erft de kroon, maaris anders dan zijn vader, een
naïve en zelfingenomen heerser. Zijn halfbroer en koning van Hongarije, Sigismund the Red Fox ziet dit en besluit zijn halfbroer te ontvoeren. Dit is de achtergrond waar het verhaal van Kingdom Come: Deliverance om draait. Als speler ben je Henry, de zoon van een smid. Je leven verandert drastisch als op een dag een groep
huurlingen op orders van koning Sigismund je hele dorp platbrandt en je het als een van de weinigen overleeft. Zonder huis, familie en geen toekomstperspectief beland je in dienst van heer Radzig Kobyla. Hij is een van de weinigen die weerstand biedt tegen de invasie en de tirannie van Sigismund. Het lot heeft je hier gebracht en het is aan jou om te laten zien wat je waard bent door te vechten voor de toekomst van Bohemen.
De gameplay
Kingdom Come: Deliverance zorgt voor een frisse wind door de gamingindustrie. Waar de meeste role-playinggames voor een fantasy of sci-fi setting gaan kiezen de makers Warhorse Studios uit Praag voor een uiterst historisch juiste setting. Ze hebben zelfs de hup van een historicus ingeroepen om er voor te zorgen
dat alles volledig in de tijdsgeest past en geschiedkundig klopt. Toch zal het niet zo zijn dat je als speler sterft aan een of andere ziekte. Het gaat er vooral om dat je het juiste, middeleeuwse gevoel krijgt bij het spelen van de game en dat de feitelijke gebeurtenissen kloppen in de tijdsgeest. Want je moet natuurlijk vooral plezier
hebben in de game. De game is verder intens dichtbij, aangezien je in firstperson rondzwaait met een wapen naar keuze. Meer dan andere RPG’s ben je onderdeel van een levende omgeving en heeft elke keuze die je maakt gevolgen. Waar je normaal naar een punt gaat om je quest te starten, word je in deze game gedwongen direct een keuze te maken. In het begin van de game word je samen met een groep medestrijders op pad
gestuurd naar een dorp, om een incident te onderzoeken. Je bent niet verplicht mee te gaan, maar ga
je niet mee gaat de game gewoon door. Kom je later aan dan de rest van de groep, krijg je commentaar
van de aanvoerder van de groep. Laat je de quest helemaal links liggen, kan het zijn dat je later in de game delen van het verhaal mist. Hiermee zorgt de game ervoor dat elke keuze, en trouwens ook elk antwoord, direct of indirect gevolgen heeft op het verhaal. Via een kaart moet je jou weg zien te vinden, maar er wordt geen gebruik gemaakt van waypoint. De game houdt je niet aan het handje. Als kers op de taart ziet Kingdom Come: Deliverance er ook nog eens spectaculair goed uit en is het een aanrader om deze game eens nader te bekijken.