Martin Boschma: de man achter de bruutste feestjes van het noorden

Rond zijn achttiende begonnen in het Alcatraz Café in Sneek Martin Boschma’s eerste zelf georganiseerde feestjes. Zijn ondernemersgeest werd direct op de proef gesteld, want het ging om een ware partycompetitie: de vriendengroep met de hoogste baromzet won een reis voor de groep. Heel motiverend natuurlijk… als je wint. Maar tegenwoordig gaat het er wel even anders aan toe. Sinds een jaar of vijf draait zijn eigen bedrijf Scoopz Events als een geoliede machine. Martin heeft diverse hardwerkende vrijwilligers om zich heen die samen met hem de drijvende kracht vormen achter het bekende dance-event Bruut!. Het draait maar om één ding: hele dikke feesten organiseren in de clubs. Eerst in het noorden, maar nu ook elders in het land.

Je hebt al behoorlijk wat ervaring met eventmanagement. Kun je vertellen hoe je in het vak verzeild bent geraakt?”
“Ik ben al sinds m’n zestiende bezig met muziek en feestjes geven. Vrienden van mij organiseerden altijd een kroegenfeestje, maar dat ging ze niet zo goed af. Ze konden mijn hulp dus wel gebruiken. Ik had toen al een aardig netwerk: via het online gamen kende ik meerdere dj’s, designers en vormgevers. Het eerste feestje waar ik aan meehielp werd meteen erg druk. Vervolgens vroeg een vriend van mij die in een club werkte, of ik daar ook eens een feestje wilde organiseren. Dus, daar ook een feestje gedaan, en ja hoor; weer hartstikke druk. Ik dacht toen: “Hé, hier moet ik wat mee gaan doen man!” 

Wat vind je eigenlijk het leukst aan je werk?
“De club voltrekken, dat is echt kicken. Als we er zoveel tijd in hebben gestoken en de kaartverkoop vervolgens hard gaat, dat dan blijkt dat het systeem achter onze promo gewoon werkt. En natuurlijk het zien van mensen die genieten en heerlijk los gaan tijdens een feestje. Daar doe je het voor!” 

Wat als het even niet goed gaat met de kaartverkoop?
“Dat kan aan meerdere factoren liggen. Het kan zijn dat je geen goede datum te pakken hebt of er is overlapping in de maandprogrammering, bijvoorbeeld dat er een vergelijkbaar evenement tegelijkertijd is. Maar het kan ook aan onze eigen promotie liggen. We trekken er met de promo altijd hard aan, want hoe voller de club wordt, hoe meer we verdienen. Wat we in het uiterste geval kunnen doen is het opvoeren van de gastenlijst. Dit geeft in ieder geval extra bezoekers en betere sfeer, plus de kans op meer bezoekers bij een volgende editie wordt hiermee vergroot.”

Martin vertelt dat hij in zijn aanpak rekening houdt met de leeftijdsgroepen waarmee hij te maken heeft. Bruut! moet continu vernieuwen om interessant te blijven voor de doelgroep: “Omdat we met Bruut! al zo´n vijf jaar bezig zijn, zijn de mensen die vijf jaar geleden bij ons kwamen inmiddels een stap verder in hun leven; gaan bijvoorbeeld samenwonen, hebben werk etc. Deze groep gaat minder uit, dus je moet blijven vernieuwen voor de nieuwe lichting. Zo hebben we voor 16+ het concept Wicked ontwikkeld, om deze leeftijdsgroep alvast een beetje warm te maken voor het clubleven. Wanneer ze vervolgens 18 jaar zijn dan kunnen ze naar een Bruut! event.”

Harmony of Dance in Stadsschouwburg de Harmonie staat voor de deur. Bruut! Event heeft zelfs zijn eigen area.
“Ja, met Bruut! hosten we een eigen urban area! Dat is natuurlijk fantastisch.

Begrijp ik nu goed dat je zelf ook gaat draaien op het festival? Dat is iets heel anders dan je met Bruut! neerzet…
“Inderdaad, ik treed op bij de area van Mengelmoes. Ik vind leuk om ook zelf af en toe om classic dance te draaien, dus wat meer uit de oude hoek, haha. En ja zeker, het is andere muziek dan Bruut!. Bruut is meer urban, Het is iets commerciëler en iets meer op de studenten gericht. Maar ik ben ook te vinden op de techno-area van Harmony of Dance als dj van Monbreaux.”

Kunnen we stellen dat alle stijlen binnen Harmony of Dance jouw muzieksmaak zijn?
“Ja, ik vind alles wel leuk eigenlijk. Alle stijlen hebben hun eigen cultuur en dat vind ik mooi om te zien. De ene keer vind ik het leuk om naar een technofeest te gaan en de andere keer een hardstyle-feest, alhoewel wat minder vaak, haha! Ook vind ik het mooi om te zien hoe de liefhebbers van zo’n stijl de aankleding doen op hun area en hoe die beleving daar is. Ik bekijk het natuurlijk ook van een hele andere kant; namelijk van de kant van een organisator.”

In voorgaande jaren hadden we House in Harmony in de stadsschouwburg. Voor het eerst is er nu ‘Harmony of Dance’. Wat is het verschil?
Friesland Pop heeft een andere benadering van talentontwikkeling. Zo boeken wij voor Bruut! talenten waar we echt in geloven. Talenten zoals Don Vie en Jack&Lewis heb ik vanaf het begin geboekt en die staan nu door heel Nederland. Van de talenten die hebben opgetreden bij de afgelopen edities van House in Harmony heb ik niet meer zoveel gehoord, helaas. En laten we eerlijk zijn, bezoekers willen gewoon grote namen, dus je kunt geen dertig euro voor een toegangskaartje vragen en dan geen grote namen hebben staan.

Zijn ze dan een beetje teveel van de oude stempel?
“Dat wil ik niet zeggen. Wij geven wekelijks feesten en zitten daardoor in een heel ander ritme dan de mensen van Friesland Pop. Ik run een commercieel bedrijf en moet daar van bestaan. Dat stelt gewoon bepaalde eisen aan artiesten, bedrijfsprocessen en aan de tools die we gebruiken om zo’n feest te organiseren. Dat is heel wat anders dan een jaarlijks event.”

Hoe kom jij toch aan die ondernemersgeest?
“Ik ben niet een persoon die van 9 tot 5 voor een baas gaat werken. Ik wil geen werk doen waarbij een ander tegen mij zegt wat er moet gebeuren, want daar haal ik geen resultaat uit. Dan voel ik mezelf een nummer. Als zelfstandige daag ik mezelf tenminste uit en ben ik zelf overal verantwoordelijk voor.”

Waar ligt voor jou nu nog de uitdaging?
“Bij het opzetten van een eigen festival. We zijn bezig met vergunningen in Groningen voor drie data. Maar dat staat allemaal nog in de kinderschoenen.”

Tekst: Chiel Schilder
Foto: Bruut!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *