Expert op het gebied van herenmode: Trudy Rijlsten!

In de Peperstraat vinden we Man’s TopShop. Zoals de naam doet vermoeden is het een herenmodezaak, echter is het niet zomaar een kledingwinkel. Trudy Rijlsten is trots eigenaar van Man’s TopShop en is expert op het gebied van herenmode in het midden- en hoogsegment. Trudy bedient voornamelijk mannen van 35 jaar en ouder. Samen met haar team, van uitsluitend dames, zorg zij er voor dat de man goed gekleed weer de winkel uitloopt, maar ook zeker weer terugkomt.

Man’s TopShop, een unieke winkel. Hoe is de winkel ontstaan?
“Ik heb voor een groot modeconcern gewerkt en daar heb ik verschillende functies bekleed. Ik heb daar 16 jaar gewerkt en werkte ik op een gegeven moment door het hele land. Eigenlijk koste me dat te veel energie. Destijds had mijn man een meubelzaak en ik dacht: ik ga daar lekker werken. Maar dat ging niet, wij kunnen niet echt goed samen werken. Mijn man zei toen tegen mij: ‘Je moet je eigen zaak beginnen, dat is gewoon beter’. Toen hebben we onderzoek gedaan naar wat er in Leeuwarden past. Dat is ook wel weer het mooie, niet dat je gaat denken: ik wil een oorbellen winkeltje, dat lijkt me fantastisch. We keken echt naar wat vraagt Leeuwarden en wat past er op dat moment het beste bij mij. Zo is het uiteindelijk een herenmodezaak geworden.”

Waarom heb je gekozen voor een herenmodezaak en niet voor een damesmodezaak of een combinatie daarvan?
“Op het moment dat we onderzoek deden werd een herenmodezaak gevraagd: de vraag was er, maar het aanbod niet en er waren op dat moment genoeg damesmodezaken. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik het liefst met mannen werk. Mannen zijn direct en weten wat ze willen. Wanneer een man een blauwe trui wil kan ik hem de keuze geven. Dat betekent wel dat ik goed moet inkopen, anders heb ik niets te bieden.”

Hoe bepaal je de collectie van de winkel?
“We hebben gelukkig een vaste groep klanten en met hen hou je rekening bij het inkopen en bepalen van de collectie. Op zo’n moment denk ik dan: die man mag ook wel weer eens wat nieuws. Soms proberen we een andere kleur, maar soms werkt dat niet. Dat hoort er wel een beetje bij. Maar door de vaste klantengroep koopt het wel een stuk makkelijker in. Inkopen doe ik altijd bij mijn vaste leveranciers en ik ga dan een à twee keer in het jaar naar een beurs om te kijken wat de nieuwe mode wordt.“

Ondertussen worden we onderbroken door een vaste klant. Trudy ontvangt de klant enthousiast. De man en vrouw lijken van buiten stad te komen. Meneer geeft aan dat de broek die hij nu aan heeft al 10 jaar oud is. Het is een echte kwaliteitsbroek, toch is het nu echt tijd voor een nieuwe. Trudy weet meteen meneer zijn maat te benoemen en grapt dat meneer misschien alleen wat is gekrompen. Meneer is al bijna 15 jaar klant komt er voornamelijk voor de broeken om de simpele reden dat Man’s TopShop kwaliteit en service biedt.

We praten nog even na over de klanten.
“Het zijn gewoon dankbare mensen. ‘Bedankt voor de mooie kleding en de goede hulp’, dat is natuurlijk fantastisch dat ze dat zeggen. Wanneer de winkel goed draait heb je natuurlijk ook de ruimte om extra’s te doen, er zit minder druk op het verkopen. Natuurlijk moet de huur wel betaald worden, maar als de verkoop geforceerd moet sta je al heel anders in de winkel. Om die reden komen mensen terug en ze komt echt overal vandaan. Ik heb vaste klanten in Amsterdam, IJselmuiden, noem maar op. Ze zijn hier dan een keer op vakantie geweest en zijn dan goed geslaagd. Wanneer ze weer wat nieuws moeten, rijden ze naar onze winkel. Dat is echt een compliment.”

Wat is nu echt kenmerkend voor Man’s TopShop?
“Je wordt hier uitsluitend geholpen door een vrouw, we staan hier met vier dames in de winkel. De vrouwen van de mannen die wij bedienen zeggen al: “Ga maar naar de dames van Man’s TopShop”. Ze durven het bij ons uit handen te geven. Ik vind zelf ook, maar dat zal iedereen van zijn winkel zeggen, dat de klant hier goed wordt ontvangen en optimaal wordt geholpen. Details zijn belangrijk. Kijk naar de ruimte in de pashokken en bijvoorbeeld de tafel. Mensen kunnen rustig even een bakje koffie drinken.

We hebben ook een bijzondere maatvoering. We beginnen bij klein en eindigen groot. We bedienen ook grote buik klanten, zij moeten ook goed geadviseerd worden en de goede maat van ons krijgen. Wanneer nodig laten we kleding vermaken. Dit gaat dan naar het atelier hier in de binnenstad. Zij halen elke dag stukken op en dan hebben we het de volgende dag alweer terug, hoe moeilijk de klus ook is.”

Hoe ziet de toekomst eruit? Wat wil je over 5 jaar hebben bereikt?
“Over vijf jaar sta ik hier nog steeds. Zolang de winkel er is zal ik fulltime er mee bezig zijn. Hopelijk met de dames natuurlijk. Misschien dat ik over een jaar of tien ga stoppen en dan draag ik graag fakkel over. Het mooist is het natuurlijk als de winkel blijft bestaan.”

Tekst: Johan Weitenberg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *