De bloemenweelde van Cees Beimers en zijn Flowershop

Een beetje Leeuwarder kent Cees Flowershop wel. ‘Oh, dat is toch die winkel met die naakte man en een bosje bloemen?’ Ja, die ja, en nee dat is niet eigenaar Cees Beimers (65). Zijn zaak is al 44 jaar een begrip in de stad en heeft ook een vestiging in het MCL en op de Nieuwestad. We spraken met Cees op de plek waar het allemaal begonnen is: in het grote pand op de hoek van de Goudenregenstraat met de Groningerstraatweg.

 Kun je iets vertellen over hoe u de zaak begonnen bent?
”44 jaar geleden, toen ik 21 jaar oud was, zijn we gestart met de zaak. Ik ben begonnen achterin de winkel. In die tijd zat hier aan de voorkant de kruidenierswinkel van mijn broer. Hij heeft hier zo’n twee jaar gezeten maar moest toen stoppen omdat het gewoon niet goed ging. Toen heb ik de kans gekregen om vanaf de magazijnruimte de hele winkel te betrekken. Het werd opeens best een grote bloemenwinkel, zeker voor die tijd!”

Cees vertelt dat hij verschillende vakopleidingen heeft gedaan en zijn ervaring als jonge bloemenfanaat opdeed bij meerdere bloemkwekerijen en bloemisten. Bij de kwekerijen heeft Cees veel geleerd over de verzorging van planten. “Daarnaast moet je gewoon gevoel hebben voor bloemen, want anders leer je het vak nooit,” zegt Cees. Zijn Flowershop bracht hij samen met zijn vrouw groot.

We kunnen wel stellen dat het door de jaren heen een begrip geworden is…
“Ja, elke Leeuwarder onder de 50 jaar weet niet beter dan dat hier een bloemenwinkel geweest is. Twee jaar na ons begin zijn we ook aangesloten bij Fleurop.”

Fleurop is een wereldwijde organisatie waarbij duizenden bloemisten zijn aangesloten. Het bedrijf bestaat al sinds 1921 en verzorgd o.a. de distributie naar klanten en geeft bloemisten een steuntje in de rug wat betreft hun marketing.

Sinds het voorjaar van dit jaar heeft Cees een XS-variant van zijn winkel op de Nieuwestad en een dependance in het Medisch Centrum Leeuwarden. Die laatste is een bloemen- en cadeauwinkel en de vestiging in de binnenstad heeft wat extra specialiteiten in huis.

Hoe laat staat u op een doordeweekse dag op?
“Wij gaan iedere ochtend om 9:00 uur open en twee keer in de week rijd ik naar de bloemenveiling in Eelde om nieuwe bloemen te kopen. We staan meestal rond een uur of 7:30 op.”

Heeft u ook een fleurig ochtendritueel?
“Haha, nou nee niet speciaal. Maar we hebben wel de positieve instelling om elke morgen weer fleurig te beginnen! We zitten in een mooi vak, dus we hebben er elke dag weer zin in. Het is lekker werk dat nooit negatief is.”

Om als bloemist aangesloten te zijn bij Fleurop, moet je zaak aan bepaalde eisen voldoen…
“Je moet de vakkennis hebben, je moet aan kwaliteitseisen voldoen en je moet een bepaald assortiment bloemen in voorraad hebben; je kunt niet zeggen, ik zet een bosje bloemen neer en ik be Fleurop-lid. Want laten we vooropstellen dat de eisen steeds strenger worden. Er zijn ook mensen die te weinig voorraad hebben. Dan zegt Fleurop: je mag niet meer mee doen want je hebt geen assortiment van ons.”

Cees benadrukt dat ook de klant meer eisen stelt: “Tegenwoordig gaat natuurlijk veel via internet, mensen kijken naar plaatjes van het boeket dat ze willen hebben, en dan moet je dat boeket wel na kunnen maken. Vroeger kreeg je telefonisch een order voor een roze, geel of wit boeket en dan maakte je dat. Nu moeten er eerder specifieke bloemen in zitten.”

Krijgen jullie wel eens een keuringsdienst van Fleurop over de vloer?
“Ja, ze komen ongeveer twee keer per jaar in de winkel kijken. Hoe ziet het er uit? Hoe zijn de bloemen? Is de winkel nog wel Fleurop-waardig? Ze komen dan onaangekondigd binnen.”

De kracht van Cees Flowershop zit met name in de medewerkers: “We hebben hier allemaal dames aan het werk die het vak geleerd hebben. Ze kunnen bijvoorbeeld allemaal mooie rouw- en bruidsboeketten maken,” zegt Cees lovend over zijn vrouwelijke collega’s. Er zijn zeven mensen bij hem in dienst die allemaal hun vak verstaan en die het verschil kunnen maken tussen een simpel boeket en een oogverblindend mooi bruidsstuk. Daarnaast zit het verschil ook in het aanbod. Cees heeft bijvoorbeeld niet alleen bloemen maar ook allerlei soorten planten, decoratieve stukken en maar liefst twintig soorten verpakkingspapier in het assortiment. Niet te vergeten dat zijn winkel ook best een rustgevende plek is om te zijn. Een stel tjilpende parkieten zorgt voor een sfeervolle ambiance in de bloemenzee van gerbera’s, chrysanten en gladiolen.

Wat vindt u zelf het mooiste product om te maken?
“Ik heb niet speciaal een voorkeur, maar het mooiste is uiteindelijk om mooie rouwboeketten te maken, denk ik. We hebben hier vaak mensen over de vloer die helemaal onder de indruk zijn, we geven ze een kopje koffie, we praten even en nemen de bloemen door die ze mooi vinden. Ook printen we er keurig de linten bij met wat ze erop willen hebben en bezorgen de bloemen voor de klant bij de aula. Het geeft een goed gevoel om iets voor die mensen te kunnen doen.”

Heeft u wel eens een bijzondere aanvraag gekregen?
”Er is wel eens een man in de winkel geweest die regelmatig naar bepaalde dames een boeket stuurde, maar dat die dames het boeket dan weigerden omdat ze dan van die persoon GEEN bloemen wilden hebben. Of dat een man bloemen naar zijn vriendin stuurde omdat hij het iets te bont gemaakt had en dat de vrouw zegt: nou laat maar, het hoeft van mij niet meer. Dan krijgen wij het boeket gewoon terug.”

Krijgt u als u jarig bent zelf ook nog wel eens een bloemetje?
“Ik persoonlijk niet. Maar mijn vrouw krijgt nog wel eens wat afkomstig van een andere bloemist, en dat is toch wel weer leuk. Want zo’n boeket ruikt toch weer anders dan je eigen bloemen. Als ik bloemen ontvang, vind ik het ook altijd weer leuk om te krijgen.”

Tekst: Chiel Schilder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *