Al bijna 20 jaar de vaste locatie van de Sint en de Kerstman: Spellekijn!

Zo voor de Sinterklaas en Kerst is er altijd weer de zoektocht naar dat ene perfecte cadeau voor je kind, kleinkind, neefje of nichtje. Breng gerust een bezoek aan spellenspeciaalzaak Spellekijn, aangezien ze je daar graag helpen met het perfecte cadeau. Nog niet zo lang geleden zijn ze uitgebreid, zowel in winkeloppervlak als assortiment. Wij gingen met eigenaar Annetol Griskov in gesprek en vertellen je graag waarom een bezoek aan Spellekijn zeker de moeite waard is!

Je bent al bijna 20 jaar bezig met Spellekijn. Hoe is Spellekijn ontstaan?
“De winkel doe ik nu negentien jaar en daarvoor deed ik al drie jaar import van spellen vanuit Amerika. Het spel dat ik importeerde is Magic en ik heb destijds met  twee kameraden de spellenvereniging UCP opgericht. De vereniging draaide volledig om het spelen van het spel Magic. Echter was het spel slecht te verkrijgen in Nederland, dus importeerde ik het vanuit Amerika en verkocht ik het weer op de club. Iemand anders deed de losse kaartverkoop. En in feite is dat hoe Spellekijn begonnen is.”

Waarom een spellenspeciaalzaak?
“Naast Magic, had ik ontdekt dat er nog heel veel andere spellen waren die niet in de speelgoedwinkels te verkrijgen waren. Ik heb retail gestudeerd en na mijn studie heb ik de winkel gestart. Dit is gaan groeien met Warhammer, rollenspellen als Dungeons and Dragons, maar ook met puzzels en andere bordspellen. We startten op de Voorstreek 3, een prachtig klein pandje waar we na drie jaar al uitgegroeid waren.”

Jullie hebben nog verderop op de Voorstreek gezeten. Ik kan me herinneren dat jullie daar toernooien hielden.
“Ja, dat klopt. We waren toen vier avonden in de week open met allemaal toernooien van Warhammer, Magic, Yugioh, Pokémon  en andere spellen. Dat liep de eerste acht jaar heel erg goed, echter begon internet heel heftig zijn intrede te doen en dat had een behoorlijke impact. Voorheen moesten mensen naar de winkel om andere mensen te ontmoeten, maar nu gingen steeds meer mensen dit via internet doen. De handel verschoof ook. Wanneer wij dat ene kaartje niet hadden, was er eventueel een vage website waar het vandaan gehaald kon worden. Uiteindelijk werden die vage websites betrouwbare bedrijven. Daar konden we op een gegeven  moment niet meer tegen concurreren en we kwamen tot de conclusie dat we hier, op de Voorstreek, niets meer te zoeken hadden. We moeten de mensen opzoeken. Dat is een van de reden geweest dat we naar de Peperstraat zijn verhuisd.”

De cardgames werden dus steeds moeilijker, heb je toen ook besloten dat een stuk minder te doen en je te gaan richten op de bordspellen en dergelijke richten?
“Ja, maar dat is ook mede door een situatie die zich voordeed. Ik heb de man er ook om bedankt. Op een gegeven moment kwam er een man bij mij, een vaste klant, en hoe vroeg aan mij: Heb jij WEL Monopolygeld? Dat lijkt een hele onschuldige vraag, maar wat zit daar in verborgen? Dat hij ergens anders was geweest en dat pikte ik op. Ik vroeg hem waar hij allemaal al geweest was en het bleek dat hij bij de V&D en alle andere speelgoed winkels was geweest, maar het daar niet kon vinden. Uiteindelijk wist hij ook wel dat wij het sowieso hadden, maar we zaten eigenlijk te ver weg voor hem. Dus die kilometer maakte ook al het verschil en gaf ook doorslag voor de verhuizing. Er was wel vraag, maar we zaten nog niet op de juiste locatie. De cardgames verkopen we trouwens nog wel, maar de avonden organiseren we niet meer.”

Jullie zijn uitgebreid. Krijg je er nu een heel nieuw assortiment bij, omdat je nu twee keer zo groot bent?
“In feite wat het verschil met het eerste pand is: het is in principe twee keer zo groot als Voorstreek 84 qua winkeloppervlakte. Het pand is nu ongeveer net zo groot, maar in het oude pand hadden we twee speelruimtes die samen net zo groot zijn als een pand op de Peperstraat. Qua productstalling zijn we nu dus twee keer zo groot, omdat we die speelruimtes niet meer hebben. We hebben de afgelopen vijf jaar heel erg naar het assortiment gekeken: Wat voor assortiment moeten we nu aanbieden? Het assortiment hebben we aangepast op de doelgroep die langsliep, zonder onze oude trouwe klant te verloochenen. Dus enerzijds hebben we de gekke, rare spellen behouden, maar hebben we ook een verdiepingsslag gemaakt in de populaire spellen voor een bredere doelgroep. Daarbij kwam dat Lancelot twee jaar geleden is gestopt met het houten speelgoed. We hadden een gentleman’s agreement: Zij doen vanaf 0 tot 6 jaar en wij doen vanaf 6 jaar. Daarnaast doen we ook educatieve spellen. Lancelot ging weg en liet daarmee een enorm gat achter in het houten speelgoed. Echter kwamen we er al heel snel achter dat de winkel daar te klein voor was. Op het moment van spreken zijn we een week open met het nieuwe pand erbij. We krijgen ondertussen al heel veel assortiment en nieuwe lijnen binnen. Het houten speelgoed hadden we dus al, maar dit gaan we nu veel groter en beter presenteren. Door de extra vierkante meters kunnen we nu veel beter presenteren en valt het assortiment beter op: Mensen zien opeens dat we ook knikkerbanen hebben, terwijl we die al jaren verkopen.”

Zijn er nog compleet nieuwe artikelen bij gekomen?
“Ja absoluut. Artikelen die we voorheen niet hadden zijn bijvoorbeeld de keukentjes en de daarbij horende potjes en pannetjes. Het nieuwe pand wordt uitsluitend speelgoed. Hierdoor krijgen we een duidelijke scheiding van een volwassenen winkel en een kinderwinkel. Bij de volwassenen zijn we bijvoorbeeld heel erg aan het uitbreiden in de funky gadgets en hiermee zijn we echt aan het kijken of dingen aanslaan. Een goed voorbeeld zijn de poppetjes van bekende tv- en filmseries. Bij wijze van gok gekocht, maar die vliegen de deur uit. We hebben er nu vier meter vol van staan.”

Waar vraagt de markt op dit moment om, zo met de aanloop naar Sinterklaas en Kerst?
“We hebben een breed assortiment, dus is de vraag ook heel erg breed. Enerzijds komen mensen voor een bordspel, maar je hebt ook nog steeds je fanatieke spelers die gewoon voor zichzelf kopen. We draaien het hele jaar goed en natuurlijk is er een piek naar het eind van het jaar toen. Maar dan wordt de vraag naar een product gewoon hoger en niet dat mensen in eens andere dingen willen. Wat je nog wel veel hebt voor Sinterklaas voor kleine kinderen is dat de ouders en grootouders met lijstjes binnenkomen waarop dan de spelletjes staan die ze in een tv-reclame hebben gezien. Vaak zijn het afschuwelijke spellen, de kinderen spelen er één keer mee, gooien het in een hoek en spelen er nooit weer mee. Ik ga dan wel met de klant het gesprek aan: waar komt de vraag vandaan? Wanneer het op het echt op het lijstje staat, kun je er niet omheen. Maar wanneer ze bijvoorbeeld naar iets educatiefs op zoek zijn, dan helpen we graag en bieden dan iets aan waar ze daadwerkelijk naar op zoek zijn.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *